Junior Challenge

Junior Challenge är en utmaning för barn och unga. Utmaningarna är enkla rörelser som du kan göra var som helst och du behöver inga redskap. Försök göra så många repetitioner av övningarna som det står. Du gör övningarna i din takt och bestämmer själv när det är dags att vila.

Tid och plats?

Du väljer själv när det passar dig! Utmaningarna är enkla rörelser så du göra dem var som helst och du behöver inga redskap.

Övningar

I våra filmer kan du se hur de gör de olika övningarna. Filmerna har inget ljud. Under varje film finns också en skriftlig förklaring.

Skridskohopp

Gör såhär: Stå parallellt med fötterna. Gör ett stort hopp snett fram åt vänster och landa på vänster ben. Gör sedan ett stort hopp snett fram åt höger och landa på höger ben. Upprepa tio gånger.

Gå ut i hög planka

Gör såhär: Stå höftbrett isär. Böj på knäna och sätt händerna i marken. Gå fram med händerna tills att kroppen är helt rak. Armarna ska var sträckta och rakt under axlarna. Håll i 1-2 sekunder innan du går tillbaka till utgångspositionen. Upprepa tre gånger.

Snabba fötter

Gör såhär: Spring 30 steg på stället så fort du kan.

Knäböj

Gör såhär: Stå höftbrett isär. Håll ryggen rak med blicken framåt. Böj i knäna tills låren är parallella med marken. Ha tyngden på hela foten. Knäna ska peka åt samma håll som tårna. Pressa upp och återgå till utgångspositionen. Upprepa tio gånger.

Övningar i samarbete med Göteborgs Rullstolsbasketklubb

Studsa vid sidan 

Gör så här: Studsa bollen med höger hand vid sidan av kroppen. Fånga bollen med båda händerna framför kroppen och studsa sedan bollen med vänster hand vid sidan av kroppen (nivå 1). Upprepa sex gånger. Testa gärna även nivå 2 och 3 (övningarna visas i filmen).

Rulla och studsa

Gör såhär: Studsa bollen. Rulla framåt, möt upp bollen, studsa några gånger och rulla sedan framåt igen. Fånga bollen, vänd och gör samma sak åt andra hållet. Upprepa sex gånger.

Plocka upp boll

Gör så här: Rulla fram till bollen som ligger på marken. Plocka upp bollen i farten genom att ta hjälp av hjulet på rullstolen. Försök att inte titta på bollen. Upprepa tre gånger.

Skotteknik

Gör så här: Håll bollen i höger hand. Kasta bollen rakt uppåt och fånga med samma hand. Testa gärna att kasta mot en vägg och fånga. Upprepa sex gånger. Byt sedan hand och gör samma sak med vänster hand.

Få diplom

Testade du alla övningarna? Då kan du fylla i vårt formulär så får du ett diplom skickat till dig. Obs! Kom ihåg att fylla i en mejladress.

Skriv ut instruktionerna

Vill du skriva ut instruktionerna för övningarna finns i den här PDFen samt i den här PDFen för de övningar som görs i rullstol.

Äldre Junior Challenges

Åtta baklänges

Gör så här:  Gå baklänges i formen av en stor åtta. Upprepa två gånger.

Saxhopp

Gör så här:  Stå på golvet med benen tätt tillsammans. Hoppa ut med benen brett isär samtidigt som händerna möts ovanför huvudet. Upprepa tjugo gånger.

Diagonala lyft

Gör såhär: Stå på alla fyra. Sträck ut motsatt arm och ben tills armen och benet är i samma linje som ryggen, håll två sekunder. Upprepa på andra sidan. Upprepa tio gånger.

Hoppa jämfota

Gör så här: Stå med höftbrett avstånd mellan fötterna. Böj i knäna och hoppa framåt. Upprepa tio gånger.

Skriv ut instruktionerna

Vill du skriva ut instruktionerna för övningarna finns de i den här PDFen.