Foto: Lo Birgersson

Vår förskola

Här får barnen uppleva välgenomtänkta och stimulerande miljöer, både inne och ute, som uppmuntrar till lek och lärande. Vi besöker ofta skog, hav och fågelmarker som ligger på gångavstånd.

Om vår förskola

Förskolan består av två byggnader. När du söker till förskolan får ditt barn få plats på en avdelning i någon av byggnaderna. På Åkereds skolväg 20 ligger ett enplanshus, byggt som förskola. Bredvid, på adressen Åkereds skolväg 16, ligger en gul skolbyggnad från 1906, som kallas för Villa Villekulla.

   

Avdelningar och personal

På förskolan finns sammanlagt fem avdelningar. Här arbetar förskollärare och barnskötare. Den större förskolebyggnaden har eget kök med en kock som lagar god och näringsriktig mat till oss. Villa Villekulla får just nu mat från Tynneredsskolan.

Barnens styrkor, intressen och behov som utgångspunkt i en förskola för alla

Vårt mål på förskolan är att stimulera och utmana barnets utveckling och lärande. Vi arbetar utifrån barnens styrkor, intressen och behov och ser leken som det bästa redskapet för barns lärande.

Vi strävar efter att barnen ska känna trygghet, glädje och nyfikenhet på vår förskola. Vi ser olikheter som en styrka och arbetar med mångfald ur flera aspekter. Hos oss ska alla känna sig inkluderade oavsett vem du är och vilka behov du har. Vi arbetar med tydliggörande pedagogik och att alla barn har rätt att utrycka sina tankar och känslor samt göra sin röst hörd och bli lyssnad på.

Vi tror att förskolan är barnens arena för inflytande och delaktighet. De vuxna på vår förskola stöttar barnen i sin utveckling och sitt utforskande för att de ska känna trygghet i sig själva och med varandra samt förbli nyfikna att lära sig mer i fortsatt utbildning och livet i stort. Vi vill att allas våra barn ska känna tilltro till sin egen förmåga och sitt eget värde för att vara rustade för att ta mer plats i vårt samhälle.

På vår förskola vill utmana barnen i sitt lärande – bland annat genom att uppmuntra deras intressen och nyfikenheten till bland annat skriftspråket, matematik och estetiska lärprocesser. I vardagen använder vi också IT-verktyg i utbildningen.

Föränderlig inomhusmiljö

Både ute och inne har vi en miljö som kan bjuda in till många olika lekar och utforskande. Vi utformar lärmiljöerna tillsammans med barnen och utefter deras styrkor, behov och intressen. Vi arbetar efter att barn är kompetenta och har rätt till att utforska sin miljö efter vilka de är och vilka förmågor de har. När barnen får vara delaktiga i att påverka miljön lär de sig att värna om den. Avdelningarnas innemiljöer ändras och ser olika ut beroende på vilka fokusområden vi arbetar med för tillfället.

Vi arbetar aktivt med att minska ljudvolymen och bullernivåerna i förskolan, till exempel genom att dela in barnen i mindre lekgrupper samt vid inköp av nya material och leksaker. 

Gård och närmiljö med många möjligheter

Utemiljön på gården är ljus och rymlig med många olika lekmöjligheter. Det är nära till vacker natur och vi går därför ofta till skogen. I skogen får barnen träna bland annat sina motoriska färdigheter genom att klättra i träd, bygga med pinnar och stenar och gå i kuperad terräng. Barnen får lära sig tidigt att ta hänsyn till skogen och dess djurliv. Vi har också gångavstånd till hästar och kor som är ute året om.

En dag på förskolan

Frukost, lunch och mellanmål serveras alltid på fasta tider. Efter frukost har vi planerade och styrda aktiviteter, eller mer fria aktiviteter där barnen själva väljer efter sina egna intressen och nyfikenhet. Det finns tid för lek inne eller ute, eller en tur till skogen.

Innan lunch har vi samling med till exempel sång och rytmik, språk eller matematik. När vi äter ska det vara en lugn och trevlig stund där det finns möjlighet för samtal i mindre grupper. Efter lunch har alla barn någon form av vila beroende på ålder och behov. De yngre barnen som behöver sova gör det i ett annat rum. Oavsett ålder är det ytterst betydelsefullt för alla barn att få vila och varva ner då förskolan annars oftast är full av aktivitet med många barn som ska samspela med varandra och utmaningar av olika slag.

Efter vilan går vi antingen ut eller stannar inne. Det finns tid för lek eller lugn aktivitet. Vi äter mellanmål och fortsätter därefter med lek eller egen vald aktivitet.

Samarbete med skolan

Samma år som ditt barn fyller sex år är det dags för övergång till skolan. För att ditt barn ska få en bra start i skolan har förskolan ett samarbete med närliggande skolor utifrån 1 till 16-års perspektiv ”Det livslånga lärandet”.

Föräldradialog och delaktighet

Vi arbetar för en öppen kommunikation dagligen vid lämning och hämtning men då många barn kommer och går samtidigt så är det inte alltid lätt att dela all information vid det tillfället. Information och dokumentation sker i huvudsak via vår plattform Unikum. Genom att visa och berätta vad vi gör i dokumentation i Unikum och i muntlig dialog blir föräldrarna delaktiga i barnens vardag på förskolan. I vår verksamhet strävar vi efter att barn och föräldrar ska känna sig hörda för allas våra barns bästa.