Kommunal hemtjänst i Göteborg
En fast omsorgskontakt ger trygghet
Vi strävar efter att alla ska ha en fast omsorgskontakt. Han eller hon träffar dig regelbundet och kan hjälpa dig att hålla kontakt med till exempel socialsekreterare och anhöriga.
Så planeras ditt stöd
Vi planerar tillsammans med dig – och vid behov med den som företräder dig. Tillsammans kommer vi fram till hur du vill få hjälp och hur tiden ska fördelas.
Allt vi kommer överens om skriver vi in i din genomförandeplan – en plan som beskriver hur du får ditt stöd. Du får alltid ett eget exemplar.
Vi dokumenterar tillsammans
När vi är hos dig gör vi korta anteckningar i vårt journalsystem som vi har i våra mobiltelefoner. Till exempel om vad som gjorts under dagen. Bara du och personal som behöver informationen kan läsa det. Om någon annan ska få läsa behöver du först ge ditt godkännande.
Om du vill ändra något
Om ditt behov förändras, eller om du har frågor om ditt beslut, kontaktar du din socialsekreterare via Kontaktcenter: 031-365 00 00 (Göteborgs Stads växel)
Trygghetskamera – tillsyn på natten
Om du behöver tillsyn på natten för att känna dig trygg kan du välja tillsyn via trygghetskamera. Då ser personalen dig via en webbkamera istället för att komma hem till dig. Tryggt, enkelt och du bestämmer själv.
Läs mer om trygghetskamera - tillsyn via webbkamera
Du väljer vem som kommer hem till dig
På sidan "Hitta alla utförare av hemtjänst i Göteborg" ser du alla utförare i Göteborg, både kommunala och privata.
Om du inte gör ett aktivt val är det den kommunala hemtjänsten som kommer hem till dig.
Hitta alla utförare av hemtjänst i Göteborg
Sök på din adress och jämför utförare
Hemtjänst på teckenspråk, finska eller minoritetsspråk
Du som är teckenspråkig och behöver stöd i vardagen i form av hemtjänst eller ledsagning kan ansöka om teckenspråkigt stöd.
Koska Göteborgin kaupunki on osa Suomen hallintoaluetta, suomea osaavaa henkilöstöä ei ole saatavilla.
Du har rätt att få äldreomsorg helt eller delvis på ett nationellt minoritetsspråk, om det finns personal som kan språket.
Mer information om nationella minoriteter och minoritetsspråk
Lättläst information om hemtjänst
En fast omsorgskontakt
Du får en fast omsorgskontakt som känner dig och vet vad du behöver.
Personen hjälper dig att ha kontakt med till exempel socialsekreterare och anhöriga.
Planen för din hjälp
Tillsammans kommer vi överens om hur du vill få hjälp.
Det vi kommer överens om skriver vi i din plan.
Planen kallas genomförandeplan.
Du får alltid ett eget exemplar.
När vi skriver om dig
Vi skriver ibland anteckningar i vårt journalsystem när vi är hos dig.
Det gör vi i våra mobiltelefoner.
Det handlar till exempel om vad som har gjorts under dagen.
Bara du och personal som behöver veta får läsa anteckningarna.
Ingen annan kan se dem utan ditt godkännande.
Om du vill ändra något
Om du behöver mer eller mindre hjälp, kontakta din socialsekreterare.
Du når socialsekreteraren via Kontaktcenter 031-365 00 00.
Trygghetskamera
Behöver du någon som tittar till dig på natten?
Men du vill helst inte ha nattbesök.
Då kan du välja trygghetskamera.
Då tittar personalen till dig via webbkamera istället.
Du bestämmer själv hur ofta.
Du väljer vem som kommer hem till dig
Du kan välja vilken hemtjänst du vill ha.
Det finns både kommunala och privata utförare.
Om du inte väljer, kommer den kommunala hemtjänsten hem till dig.
Hitta alla utförare av hemtjänst i Göteborg
Sök på din adress och jämför utförare
Vanliga frågor
Vad gör en fast omsorgskontakt?
Det är din kontaktperson som hjälper dig att planera och följa upp din hjälp.
Vad är en genomförandeplan?
Det är en plan som visar hur du vill få hjälp.
Kan jag ändra hur jag får hjälp?
Ja, prata med din kontaktperson eller socialsekreterare.
Måste jag ha nattbesök?
Nej, men om du behöver det för att känna dig trygg kan du välja trygghetskamera istället för personligt besök.
Vad händer om jag inte väljer utförare?
Då kommer den kommunala hemtjänsten hem till dig.
Förklaringar
Hemtjänst: hjälp i hemmet, till exempel med mat, städning eller personlig omvårdnad.
Fast omsorgskontakt: en person i hemtjänsten som du känner lite extra.
Genomförandeplan: ett papper där det står hur du vill ha din hjälp.
Trygghetskamera: webbkamera som används för tillsyn på natten.
Socialsekreterare: en person i kommunen som beslutar om vilken hjälp du kan få.