Till sidans huvudinnehåll
en samling målade porträtt

Göteborgs Stads konstsamling

Upplev konst när du besöker Göteborgs Stads verksamheter! Verk från stadens konstsamling finns runt om i Göteborg – konst som förflyttar tankar och gränser, överraskar, stör och berör.

Sedan 1946 har Göteborgs Stad köpt in konstverk för att placera ut och visa i stadens verksamheter. Samlingen består i dag av cirka 11 000 konstverk, allt ifrån måleri, skulptur och fotokonst till textil- och videoverk. Tillsammans speglar verken Göteborgs konstscen från 1940-talet fram till i dag.

Ut med konsten!

Varje år köps nya verk till samlingen, årsbudgeten är för närvarande drygt en miljon kronor. 

Konst från samlingen finns i dag på omkring 170 verksamheter inom Göteborgs Stad, till exempel skolor, förskolor, vård- och omsorgsboenden, kulturhus och kontor.

Medarbetare på Göteborg Konst leder processen med att välja ut konst till verksamheter som vill låna en kollektion. Urvalsprincipen kan liknas vid ett bibliotek: det ska finnas något för alla, men alla behöver inte uppskatta allt. Ambitionen är att de utvalda konstverken ska vara folkbildande, utmanande och väcka nyfikenhet. 

De utlånade verken placeras i allmänna utrymmen där människor rör sig. Tanken är att så många som möjligt ska kunna ta del av samlingens konst i sin vardag enligt devisen ”Ut med konsten”.

Läs mer om att Låna konst till verksamhet i Göteborgs Stad.

Så går inköpen till

Göteborgs Stads modell för konstinköp är unik. Den går ut på att Göteborg Konst varje år anlitar yrkesverksamma konstnärer i staden för ett tillfälligt uppdrag som rådgivande konstkonsult. 

Tillsammans med tjänstepersoner från Göteborg Konst besöker konstkonsulterna utställningar på gallerier, konsthallar och andra plattformar för samtidskonst i Göteborg och väljer ut konst. Genom de kontinuerliga nyinköpen växer konstsamlingen, berikas med nya perspektiv och speglar samtiden.

Göteborg Konst köper inte in konst med någon särskild miljö i åtanke, utan baserar inköpen på konstkonsulternas råd. Det skapar en bred konstsamling där många olika konstnärskap och stilar finns representerade. Inköpen stöttar också lokala aktörer och konstnärer och i förlängningen Göteborgs samlade konstliv.

Konstsamlingens historia

Konstsamlingen startade 1946 efter att kommunfullmäktige beslutat att bilda Göteborgs konstnämnd – stadens minsta nämnd. Den hade bland annat i uppdrag att bevaka frågor kring det som då kallades ”konstnärlig utsmyckning” av offentliga platser. 

Staden startade sin konstsamling med ett folkbildande och demokratiskt syfte: att ge invånarna större tillgång till konst och samtidigt stärka Göteborgs konstliv.

${loading}