Göteborgs Stads konstsamling
Sedan 1946 har Göteborgs Stad köpt in konstverk för att placera ut och visa i stadens verksamheter. Samlingen består i dag av cirka 11 000 konstverk, allt ifrån måleri, skulptur och fotokonst till textil- och videoverk. Tillsammans speglar verken Göteborgs konstscen från 1940-talet fram till i dag.
Ut med konsten!
Varje år köps nya verk till samlingen, årsbudgeten är för närvarande drygt en miljon kronor.
Konst från samlingen finns i dag på omkring 170 verksamheter inom Göteborgs Stad, till exempel skolor, förskolor, vård- och omsorgsboenden, kulturhus och kontor.
Medarbetare på Göteborg Konst leder processen med att välja ut konst till verksamheter som vill låna en kollektion. Urvalsprincipen kan liknas vid ett bibliotek: det ska finnas något för alla, men alla behöver inte uppskatta allt. Ambitionen är att de utvalda konstverken ska vara folkbildande, utmanande och väcka nyfikenhet.
De utlånade verken placeras i allmänna utrymmen där människor rör sig. Tanken är att så många som möjligt ska kunna ta del av samlingens konst i sin vardag enligt devisen ”Ut med konsten”.
Läs mer om att Låna konst till verksamhet i Göteborgs Stad.
Så går inköpen till
Göteborgs Stads modell för konstinköp är unik. Den går ut på att Göteborg Konst varje år anlitar yrkesverksamma konstnärer i staden för ett tillfälligt uppdrag som rådgivande konstkonsult.
Tillsammans med tjänstepersoner från Göteborg Konst besöker konstkonsulterna utställningar på gallerier, konsthallar och andra plattformar för samtidskonst i Göteborg och väljer ut konst. Genom de kontinuerliga nyinköpen växer konstsamlingen, berikas med nya perspektiv och speglar samtiden.
Göteborg Konst köper inte in konst med någon särskild miljö i åtanke, utan baserar inköpen på konstkonsulternas råd. Det skapar en bred konstsamling där många olika konstnärskap och stilar finns representerade. Inköpen stöttar också lokala aktörer och konstnärer och i förlängningen Göteborgs samlade konstliv.
Konstsamlingens historia
Konstsamlingen startade 1946 efter att kommunfullmäktige beslutat att bilda Göteborgs konstnämnd – stadens minsta nämnd. Den hade bland annat i uppdrag att bevaka frågor kring det som då kallades ”konstnärlig utsmyckning” av offentliga platser.
Staden startade sin konstsamling med ett folkbildande och demokratiskt syfte: att ge invånarna större tillgång till konst och samtidigt stärka Göteborgs konstliv.