Mariann har verktyg som gör undervisningen bättre
Publicerad 5 maj 2020
Då grundskoleförvaltningen skapades sommaren 2018 var det tydligt att arbetet skulle fokuseras på tre förstärkningsområden. Ökad kvalitet i undervisningen, tydligare ansvar styrning och ledning och ökad likvärdighet för eleverna i staden.
Men med nästan 60 000 elever och drygt 8 000 anställda har vi fått till mycket. Men det finns alltid saker att utveckla.
Mariann Horvath visar en översikt där alla barnens namn står på den ena axeln och hur målen är uppfyllda på den andra. Den ena axeln är röd och behövde göras något åt.
Hon är förstelärare och kvalitetsutvecklare för förskoleklasserna på Sjumilaskolan.
Mariann visar stolt omkring i olika förskoleklasser. Ingen av eleverna bryr sig om oss. De är vana vid att Mariann är på besök. Hon rätar till pennor som hamnat i fel fack. För ordning ska det vara.
— Det handlar om att ge bra och effektiv undervisning för barnen. Med på köpet får vi kollegialt lärande då vi planerar allt tillsammans. Och som jag redan visat är det systematiskt kvalitetsarbete i praktiken, förklarar hon.
Inne i ett av klassrummen sitter en av förskoleklasserna på Sjumilaskolan i ring på en matta. Ordningen är exemplarisk både bland elever och material. Alla tittar på fröken. Ingen bryr sig om oss som är på besök. Klassrummet är möblerat med små stationer. Och det är stationer det handlar om.
— När eleverna kommer till klassrummet är allt klart och ligger på deras bord. På tavlan står det vad de ska arbeta med och vad som är målet för dagens arbete. I dag ska barnen arbeta med bokstaven B. Lektionen är på 90 minuter. Barnen byter station efter cirka 13 minuter. Det finns en skrivstation, en spelstation, en skapande station, en station med lärplatta och en sista lässtation. Den är en lärarledd station som visar pedagogen elevens kunskaper, visar Mariann Horvath.
Dessutom finns det en pedagog som hjälper barnen på de olika stationerna.
Mariann Horvath är tydligt stolt över sitt och kollegernas arbetssätt.
Deras arbete ger konkreta resultat för elevernas inlärning och är i rak linje med grundskoleförvaltningens förstärkningsområden: Att öka kvaliteten i undervisningen för att öka barns och elevers lärande samtidigt som de arbetar med tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka barn och elevers kunskapsresultat.
Fakta: Metodiken Mariann Horvath berättar om heter ”Early Years” och kommer från New Zealand.