Till sidans huvudinnehåll
Varje dag har eleverna i högstadiet på Kannebäcksskolan F-9 tal och språk 15 minuter högläsning på schemat. En stund där läraren läser högt för eleverna ur en utvald bok. Foto: Frida Winter

Bada eleverna i språk

Publicerad 23 november 2023

Lektionen i svenska har precis börjat. Eleverna packar ihop sina saker från lektionen innan, de har skrivit en krönika inför valet till ungdomsfullmäktige. Läraren Charlotta Lundberg tar fram boken ”Det är så logiskt, alla fattar utom du” av Lisa Bjärbo och bläddrar med hjälp av bokmärket till sidan där de avslutade igår.

– Kommer ni ihåg någonting från när vi läste igår? Ester i boken fick ju en uppenbarelse… frågar Charlotta Lundberg eleverna.

– Hon upptäckte att hon var kär, svarar en av eleverna.

Innan läraren börjar läsa högt ur boken samtalar de om vad som hände senast. Johan i boken har fått en nyckel på posten till en bagagebox på stationen av Ester, ”Han tänkte först inte göra det. Verkligen inte. Varför skulle han? Han har ingenting på stationen att göra egentligen, och han förstår inte ens vad han ska med den där nyckeln till. Dessutom har han slutat göra som hon vill.”

Eleverna sitter lugnt runt bordet och lyssnar på boken. Ibland fnissar de och ibland ser de fundersamma ut. Boken handlar om Johan och Ester som har varit bästisar sen de var små. Nu går de på gymnasiet och det kommer fram att Johan varit förälskad i henne i några år.

När läraren stänger boken hörs en suck bland eleverna, det är inte mycket kvar av boken. De hade helst läst klart hela boken direkt om de hade fått välja, för nu är det spännande. En elev säger att hon ska vara borta de närmaste dagarna och missar slutet på boken. Så Charlotta Lundberg ordnar så att eleven får med en kopia på de sista sidorna. Under nästa vecka ska de börja läsa nästa bok, Mary Shelleys Frankenstein.

– Jag har längtat efter att få läsa den här för dem, då det är en personlig favorit. Vi kommer att få möjlighet att prata om hur vi är mot varandra och människovärden, säger Charlotta Lundberg.


Eleverna har 15 minuter högläsning varje dag

Varje dag har eleverna i högstadiet på Kannebäcksskolan F-9 tal och språk 15 minuter högläsning på schemat. En stund där läraren läser högt för eleverna ur en utvald bok. Läraren Charlotta Lundberg upplevde en stor skillnad när eleverna började högstadiet, att högläsningen inte prioriterades på samma sätt som på mellanstadiet, och ser att detta har utvecklat deras språkutveckling.

Många av våra elever har svårt att läsa själva, och högläsningen har blivit en viktig del av deras dagliga rutin. Därför införde vi på skolan högläsning i elevernas schema för cirka ett år sedan. Det ger dem möjligheten att njuta av berättande utan prestationskrav och har ökat deras lust att utforska böckernas värld, säger Charlotta Lundberg, svensklärare och förstelärare på Kannebäcksskolan F-9 tal och språk.

För att hålla eleverna engagerade och intresserade har Charlotta Lundberg valt att variera böckerna, från klassisk litteratur som "Onkel Toms stuga" till modern litteratur för ungdomar. De är antingen kopplade till olika skolämnen eller till deras egna liv, så att högläsningen ska kännas personlig och relevant för eleverna.

${loading}