Till sidans huvudinnehåll
Kvinna sitter vid bord med tidningar och keramik på.
Sigbritt Hultman i ateljén på Rörstrand.

Ny utställning med Sigbritt Hultman och Tilgmans Keramik på Kulturhuset Bergsjön

Publicerad 17 juni 2025

Kulturhuset Bergsjön inviger en retrospektiv sommarutställning om Sigbritt Hultman. Utställningen fokuserar på hennes tid vid Tilgmans Keramik i Kortedala. Vernissagen äger rum kl. 12–16 lördagen den 5 juli, och därefter visas utställningen fram till den 23 augusti 2025.

Sigbritt Hultman var en av alla unga kvinnor som arbetade med att dekorera porslin och keramik i olika fabriker. Hon var en av ”flickorna i ateljén”, ett uttryck som gett den nya utställningen på Kulturhuset Bergsjön dess namn.

Kvinnor sitter tillsammans och målar vaser och tallriker

Bild från ateljén på Tilgman's. Foto från Yngvor Blomström.

Utställningen Esa, flickan i ateljén sammanställdes av Sigbritts döttrar

Utställningens tillkomst är en familjehistoria i sig. När Sigbritt Hultman gick bort 2021 började hennes barn att rensa ur barndomshemmet.

- Sigbritt var lite av en samlare som hade svårt att slänga saker, säger döttrarna Kerstin Jellback och Lena Gyberg. Vi hittade foton, skisser, teckningar och brev som gav oss en bild av en kreativ ung kvinna som hade egna drömmar och idéer.

Under arbetet med att sortera materialet föddes tanken på en utställning: att visa upp Sigbritts keramik och hennes 20 år med leran.

Barndomsminnen från ateljén

- Jag kommer ihåg att jag som barn höll henne i handen och promenerade med lätta fötter till Tilgmans. Ugnen var stor som ett rum och ibland gick man bort till drejarna som smällde fast en jättestor lerklump på drejskivan och sedan formade leran till gigantiska fat, vaser eller lampfötter. Ibland fick jag hjälpa mamma att lägga glasflingor ovanpå glasyrerna på keramiktavlor med fiskar eller rådjur. Det var roligt och spännande att vara där.

Vänlig väggtavla är en av alla favoriter

Utställningen på kulturhuset innehåller flera av Sigbritt Hultmans fantasifulla verk. En särskild favorit för döttrarna är en väggtavla sammansatt av tre kakelplattor med en kvinnogestalt som motiv.

Keramikplatta med kvinnomotiv i dova färger och gult

Väggtavla från Tilgmans Keramik med dekor av Sigbritt Hultman. Foto: Kerstin Jellback.

- Sigbritt skrattade gott när hon såg den, säger Kerstin Jellback och Lena Gyberg. Hon tyckte posen på figuren med händerna och proportionerna på armar kontra huvud stämde illa. Det skulle gå fort ibland och då tänkte man inte så noga utan bara gjorde. Men hon har ett vänligt ansiktsuttryck.

Kreativitet och arbetsglädje

Kerstin Jellback och Lena Gyberg framhäver sin mors särpräglade handlag och arbetsglädje.

- Hennes stil fanns i de små dekorativa detaljerna, säger Kerstin Jellback och Lena Gyberg. Det var mycket mönster och linjer. Hon var en av flickorna, men hon var också Sigbritt och väldigt produktiv.

Rörstrand, Tilgmans och egen tillverkning

Tidiga år och Rörstrand

Sigbritt Hultman (1938–2021) tillhörde generationen kvinnor som på 1950-talet arbetade i porslins- och keramikverkstäder. Redan som 16-åring fick hon jobb som praktikant på Rörstrand i Lidköping, där hon lärde sig färg, form och design genom att dekorera vardagsporslin.

Hennes första uppdrag var att måla serien ”Fix” med rött droppmönster. Därefter arbetade Sigbritt i Carl Harry Stålhane ateljé på Rörstrand, där hon dekorerade Torro-serien och i Marianne Westmans ateljé dekorerade hon bland annat Mariannes kända burkar med text på.

Två vita väggburkar med blå dekor och trälock.

Kryddburkar av Marianne Westman (Rörstrand) som Sigbritt dekorerat. Foto: Kerstin Jellback.

Tilgmans Keramik i Kortedala

Hultman sökte sig vidare till Tilgmans Keramik i Kortedala i Göteborg. På Tilgmans bidrog hon till stora serietillverkade vardagsföremål som såldes i varuhus och butiker runt om i landet.

Egen produktion: Esa Keramik

1969 flyttade Sigbritt och familjen till Lerum och då startade hon upp sin egen tillverkning. Genom Esa Keramik kunde hennes kreativitet blomma ut, ofta genom skulpturer eller väggkonst. Parallellt med den egna tillverkningen arbetade hon kvar på Tilgmans fram till 1972 då Tilgmans flyttar utomlands.

Sigbritts vikingar gjordes på en kulform och sedan byggde hon på huvud och sköld. Foto: Kerstin Jellback.

Giraff gjord på samma kulform som vikingarna. Foto: Kerstin Jellback.

Sigbritts egna barn var förlagor till hennes uppnästa barn i keramik. Foto: Kerstin Jellback.

Tilgmans Keramik – från vardag till samlingsobjekt för retrofantaster

Tilgmans Keramik grundades 1948 av Paul Harald Tilgmann och flyttade 1957 till Kortedala. De hade upp till 80 anställda. Företaget blev känt för sin sgraffitoteknik – där mönster skrapas fram i färgad lera – och sina tidstypiska keramikdjur. Produkterna var vanliga i många svenska hem under 1950- och 60-talen.

Sigbritt – en doldis bakom keramiken

I dag är föremål från Tilgmans eftertraktade samlarobjekt inom retroinredning, men trots det är varken Sigbritt eller hennes keramik speciellt känt.

- Vi vill att hennes historia ska få leva kvar och att samlare i framtiden ska veta vem den okända flickan var bakom signaturen.

Sigbritt Hultman märkte sina verk med signaturerna SH (Sigbritt Hultman), Bj (Britt Jellback), Esa (Ellen Sigbritt Anita) eller helt enkelt bara Sigbritt.

Sigbritt Hultman i ateljén på Rörstrand.

Praktisk information om utställningen

Välkommen till Kulturhuset Bergsjön 5 juli–23 augusti 2025! Utställningen Esa, flickan i ateljén är gratis att besöka och den invigs lördagen den 5 juli kl. 12–16 med vernissage. Ta chansen att se en färgstark keramikutställning om en gömd pärla i nordöstra Göteborgs historia!

${loading}