Till sidans huvudinnehåll
Undervisning i klassrum
Fotograf: Lo Birgersson

Så påverkar den fördjupade befolkningsprognosen Göteborgs skolor

Publicerad 23 juni 2025

Göteborgs Stad förväntar sig en kraftig minskning av antalet barn i grundskoleålder under de kommande tio åren. Enligt Göteborgs Stads prognoser som kom i mars kommer Göteborgs grundskolor att ha 6 500 färre elever 2035. I maj kom en mer detaljerad prognos, nedbruten på mellanområden. Den visar att elevunderlaget minskar i i stort sett hela Göteborg.

I maj fick grundskoleförvaltningen Göteborgs Stads prognos på områdesnivå. Utifrån de analyser som vi gjort hittills kan vi se att prognosen stärker behovet av att utreda de områden vi redan påbörjat att utreda.

I prognosen som kom 2024 väntades elevunderlaget växa i halva Göteborg och krympa i den andra. Den senaste prognosen visar att i princip hela Göteborg kommer att få ett minskat elevunderlag fram till 2032, vilket innebär att förvaltningen även behöver inleda ytterligare utredningar.


Den vänstra bilden visar mellanområdesprognosen “Befolkningsförändring 2024-2031” från Stadsledningskontoret (SLK) som grundskoleförvaltningen fick 2024.
Den högra bilden visar mellanområdesprognosen “Befolkningsförändring 2025-2032” från Stadsledningskontoret (SLK) som grundskoleförvaltningen fick 2025.
Rött på kartan - Negativa värden (minskning)
Blått på kartan - positiva värden (ökning)

Mellanområdets nummer syns på kartan

En skolstruktur som håller över tid

Grundskoleförvaltningen får varje år en summa pengar från kommunfullmäktige i Göteborgs Stad för att bedriva skolverksamhet. Hur mycket pengar förvaltningen får beror på hur många barn som bor i Göteborgs Stad det året. Varje skola får i sin tur pengar utifrån hur många elever den har, en så kallad elevpeng. När antalet elever minskar får skolan alltså mindre pengar totalt.

De kommande tio åren förväntas antalet elever att minska med 6 500 i våra skolor i Göteborgs Stad. Det motsvarar ungefär en miljard kronor mindre under en tio års period (cirka 10 procent av vår totala budget).

Om vi inte ser över vår befintliga skolstruktur nu kommer vi att betala för tomma skollokaler istället för att investera pengarna i det som verkligen spelar roll: lärare och kvaliteten i undervisningen. Vi behöver ta vårt ansvar och se till att skolstrukturen för Göteborgs Stads kommunala skolor är anpassad till de behov som finns för dagens och framtidens elever.

Förvaltningens behov av skollokaler

Skollokaler är den tredje största utgiften som vi i grundskoleförvaltningen har. Varje år gör vi en lokalbehovsanalys, där vi ser över våra behov av skollokaler.

De kommande åren kommer kostnaden för våra skollokaler att öka, till följd av tidigare beställda projekt för att bland annat möta behovet av fler platser i anpassad grundskola, ersätta paviljonger och möta tidigare förväntade elevökningar som nu i vissa fall uteblir. Samtidigt är många av våra befintliga skollokaler i behov av renoveringar.

I vissa områden har vi utifrån tidigare prognoser planerat att bygga nya skolor. Eftersom antalet elever minskar ser vi nu över våra befintliga skollokaler, våra planerade renoveringar och ombyggnationer samt planer för byggnationer av nya skolor. Parallellt med detta arbetar vi med det långsiktiga perspektivet för att möjliggöra att kunna bygga skolor när prognoserna vänder i framtiden.

Årets lokalbehovsanalys redovisas i en lokalbehovsplan som grundskolenämnden kommer att besluta om på nämndmötet i augusti.

Pågående utredning

Eftersom antalet elever i Göteborgs kommunala grundskolor minskade redan under 2024 har vi under våren påbörjat att se över skolstrukturen i flera områden inför läsåret 2026/2027. I nuläget ser vi över skolstrukturen på 14 skolenheter.
  • Utmarksskolan 4-9
  • Talldungesskolan F-3 
  • Gärdsåsskolan 4-9
  • Ramsdalsskolan F-3
  • Guldhedsskolan F-9
  • Landalaskolan 1-6
  • Mossebergsskolan F-2
  • Sisjöskolan F-3
  • Trollängsskolan F-6
  • Högenskolan F-3
  • Björsaredsskolan F-3
  • Tångenskolan F-6
  • Gunnestorpsskolan F-6
  • Glöstorpsskolan 7-9
Inom ramen för utredningarna har ett antal dialogträffar genomförts under våren. Vårdnadshavare har fått möjlighet att ge sina medskick och ställa frågor.

- Vi har haft dialoger med vårdnadshavare runt om i hela staden. Ibland är samtalen svåra för vårdnadshavare och deras barn blir direkt påverkade av eventuella förändringar, men det har varit väldigt goda samtal med plats för många perspektiv. De lyfter framförallt sånt de är nöjda med på sina barns skolor, men vi har också kunnat diskutera möjliga vägar fram för olika områden och hur eventuella skolenhetsförändringar skulle kunna genomföras för att det ska bli så bra som möjligt för deras barn, säger utvecklingsledare Maria Fridén, som varit med och genomfört dialogmöten.

Här kan du läsa mer om de utredningar som är påbörjade och följa arbetet, Hållbar skolstruktur i grundskoleförvaltningen - Göteborgs Stad.Hållbar skolstruktur i grundskoleförvaltningen - Göteborgs Stad.
${loading}