Delårsrapport och revisionsgranskning visar på brister
Publicerad 30 september 2024
Elevers förutsättningar och kunskapsresultat
Behörigheten till gymnasiet bland eleverna som avslutade årskurs 9 i våras ökade något jämfört med föregående år, men skillnaderna mellan skolor är fortfarande stora. Andelen elever i årskurs 3 som har uppnått godtagbara kunskaper i alla ämnen är oförändrad jämfört med föregående år. Däremot har resultaten i årskurs 6 försämrats jämfört med tidigare år.
Kartläggningar i förskoleklass visar att eleverna börjar grundskolan med olika förutsättningar. Uppföljningen av deras utveckling visar att de insatser som vi gör i nuläget inte räcker till. Matematik är det ämne där flest elever i årskurs 9 inte får godkänt betyg, trots satsningar som Matematiklyftet och utökad timplan.
Skolutveckling sker nära eleven och därför behöver grundskoleförvaltningen fortsätta att stärka varje skolas förmåga att följa upp, analysera och utveckla undervisningens kvalitet.
— Tillsammans med skolledare och personal på våra skolor gör vi nu ett utvecklingsarbete för att förbättra skolornas lokala systematiska kvalitetsarbete. Syftet är att kvalitetsarbetet ska i högre grad fokusera på undervisningens kvalitet samt skapa trygghet och studiero, säger Annika Hellström chef för avdelningen utbildning.
Hållbar skolstruktur
Förvaltningen måste ta hänsyn till att antalet elever i Göteborgs Stad kommer att minska i framtiden. Detta är viktigt för att kunna planera ekonomin och se till att det finns tillräckligt många skolplatser. För att säkerställa att Göteborgs Stads kommunala skolor är av god kvalitet, både nu och framtiden, måste grundskoleförvaltningen sträva mot en pedagogisk och ekonomisk hållbar skolstruktur. Målet är att skapa bra förutsättningar på skolorna för undervisning, ekonomi och kompetensförsörjning.
— Inom varje utbildningsområde pågår arbete att organisera så kallade Bärkraftiga skolområden. Det är ett sätt att skapa bättre förutsättningar för eleverna. Då kan vi värna om resurser och kompetenser som finns närmast eleven för att stärka undervisningens kvalitet, säger Annika Hellström chef för avdelningen utbildning.
Läs delårsrapporten
I årets andra uppföljningsrapport, delårsrapport augusti, följer grundskoleförvaltningen upp elevers förutsättningar och resultat, förvaltningens ekonomiska resultat, chefers och medarbetares förutsättningar, skolstruktur samt kompetensförsörjning och övrig verksamhet. Delårsrapporten är viktig styrinformation till nämndens politiker för att kunna fatta kloka beslut och göra prioriteringar som gynnar utvecklingen av skolan i Göteborg.
Politikerna i grundskolenämnden har den 24 september godkänt delårsrapport augusti 2024.
Här kan
du läsa rapporten.
Revisorernas vill se mer förebyggande arbete
Stadsrevisionen har granskat grundskolenämndens arbete med trygghet och studiero. I granskningen får grundskolenämnden rekommendationer inom flera områden, revisionen bedömer att bristen är störst inom arbete med studiero.
Utifrån granskningen lämnar revisionskontoret följande rekommendationer:
- Nämnderna rekommenderas att säkerställa att det vid alla skolenheter bedrivs ett förebyggande arbete som syftar till att skapa trygghet och studiero. Särskilt behöver systematiken i arbetet med studiero stärkas.
- Nämnderna rekommenderas att säkerställa att personalen anmäler upplevda kränkningar till rektorn.
- Nämnderna rekommenderas att säkerställa att disciplinära åtgärder dokumenteras i enlighet med gällande regelverk.
- Grundskolenämnden rekommenderas att säkerställa att beslut om disciplinära åtgärder följer regelverket.
- Nämnderna rekommenderas att förtydliga hur arbetet med studieron ska följas upp.