Till sidans huvudinnehåll

Grundskoleförvaltningen anmäler personuppgiftsincident

Publicerad 14 oktober 2020

Göteborgs Grundskoleförvaltning har anmält en personuppgiftsincident till Datainspektionen.

Anmälan gäller att vårdnadshavare har uppmanats att registrera känsliga personuppgifter om elever i ett system som förvaltningen själv inte äger och inte heller har kontroll över. Det finns inte heller något personuppgiftsbiträdesavtal med det företag Qleva, som äger systemet.

Anmälan gjordes omedelbart när förvaltningen fick reda på att detta inträffat. Detta fick man reda på under gårdagen, den 13 oktober.

— Felet ligger i att några skolor har uppmanat vårdnadshavare att registrera uppgifter i systemet genom en app vi inte äger och kontrollerar. Då är vi skyldiga att göra en anmälan. Det är viktigt att känna till att skolorna eller förvaltningen har inte själva hanterat uppgifterna på ett felaktigt sätt, säger Anna- Maria Raimer-Scander, chef för informations- och ärendehantering inom Grundskoleförvaltningen.

Förvaltningen kommer nu att kommunicera direkt med alla berörda vårdnadshavare på de skolor där man använt appen. Det är en skyldighet förvaltningen har enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Förvaltningen genomför en utredning av incidenten, användandet av appen på skolor samt samarbetet med företaget Q-leva.

För mer information i ärendet kontakta.

Anna-Maria Scanders
Informations- och ärendehanteringschef

Göteborgs Stad, Grundskoleförvaltningen
031-367 33 36
E-post: anna-maria.scander@grundskola.goteborg.se



${loading}