Hållplats Tingstadsvass öppnad för trafik
Publicerad 20 december 2024
Den här veckan har nya hållplats Tingstadsvass på norra Backavägen öppnat för trafik. Öppnandet av hållplatsen markerar den första etappen av det nya kollektivtrafikstråket som byggs mellan Brunnsbo och Hjalmar Brantingsplatsen, och som en del av program spårväg och citybuss Brunnsbo-Linné. Hållplatsen är ett viktigt steg i utvecklingen för området där även anknytningen till den kommande pendeltågstationen vid Brunnsbo torg blir en ny knutpunkt.
- Det nya kollektivtrafikstråket kommer att trafikeras av både spårvagnar och citybussar och förväntas underlätta resandet för de som bor och arbetar i området. Utmed Backavägen kommer spårvägen och citybussen att få ett eget stråk i mitten av vägen men just nu har vi lagt asfalt där spåren kommer gå sen, säger Johanna Ståhle, projektledare för spårväg Brunnsbo – Hjalmar Brantingsplatsen i Göteborgs Stad.
Spårvägen, som planeras stå klar 2029, kommer att ha två nya hållplatser utmed Backavägen, hållplats Tingstadsvass ligger precis utanför kvarteret Alpha, den första byggnaden som kommer stå klar i framtidens Backaplan. I korsningen vid Leråkersmotet är den nya rondellen också klar och trafikeras nu.
– Målet med den nya kollektivtrafiken mellan Brunnsbo och Hjalmar Brantingsplatsen är att skapa ett effektivt nät där man inte behöver åka in till city för att byta linje, utan kan ta sig runt på Hisingen och vidare till andra delar av staden, säger Johanna Ståhle.
Hållplatsen Tingstadsvass är en del i ett kollektivtrafikstråk som i framtiden kopplar samman spårvägen, pendeltåg och citybussar, vilket kommer att göra det lättare att ta sig både lokalt och till andra delar av Göteborg. Kollektivtrafikstråket, som är en del av målbild Koll2035, syftar till att förbättra kollektivtrafiken på Hisingen och skapa bättre förutsättningar för framtida spårvägstrafik, i enlighet med Sverigeförhandlingen.
Rondellen vid Leråkersmotet: I korsningen vid Leråkersmotet är den nya rondellen också färdigbyggd och trafikeras nu.
Projektledare Johanna Ståhle och byggledare Asmir Ljajic Foto: Charlotte Falke