Till sidans huvudinnehåll

Underhållsarbete på goteborg.se påverkar vissa e-tjänster samt Mina sidor på lördag kl. 8-18

Senast uppdaterad: 18 april 2024 klockan 16:45

Nu på lördag 20 april från kl. 8 fram till ungefär kl. 18 fungerar inte alla e-tjänster på grund av underhållsarbete på goteborg.se. Du ser när du klickar in i e-tjänsten om den fungerar eller inte. E-tjänster som påverkas är till exempel återansök om försörjningsstöd och boendeparkering.

Att se eleven och bygga relationer är det viktigaste

Publicerad 23 oktober 2018

Jag tycker att mötet med eleven och se deras nyfikenhet växa är det roligaste med att vara lärare, säger Angelica Lundin. Sedan älskar jag att lära ut mina egna favoritämnen matte, kemi, biologi och fysik.

Angelica Lundin är matte- och NO-läraren som sadlat om från Chalmers forskningsvärld till att börja undervisa elever på högstadiet. Nu jobbar hon på Ryaskolan, ett stenkast från Vårväderstorget i södra Biskopsgården.

Det är en stor kontrast att gå från labbet till ett klassrum. Hur har du fixat det? 

- För mig är det är jätteviktigt att bygga en relation med varje elev. Att våga se varje elev och möta eleven där den är med sina behov. Alla elever vill bli sedda och forskningen visar också att det första en elev tänker när den träffar en ny lärare är Tycker du om mig? Det är också viktigt att man visar att man tror på dem, att de klarar av det här, säger Angelica.

Alla tycker kanske inte om matte och NO. Hur får du dem nyfikna?

- För det första är jag själv väldigt engagerad i mina ämnen. Jag älskar matte och NO och jag tror att det smittar av sig. Jag använder mig ofta av fysiska experiment och laborerar för att illustrera kunskapen, berättar Angelica 
Att blanda teori med praktik gör att det blir tydligt för eleverna. De får fundera själva på ett problem och på lösningar och sedan illustrera Angelica experimentet i en labb vilket ger många aha-upplevelser.

Att separera salt från sand 

Som exempel tar Angelica ett experiment som hon genomförde bland sjuorna för inte så länge sedan. Om man vill separera två olika ämnen, hur gör man då? Eleverna fick en blandning av sand och salt och uppgiften att skilja ut ämnena. Fundera själv på lösningen och se den korta filmen nedan om du vill få svaret.

Digitalt verktyg som eleverna kan jobba med själva 

Ett annat verktyg som Angelica vill slå ett slag för är ett IT-verktyg, studi.se där eleverna kan arbeta med självstudier i ett flertal ämnen och på ett flertal språk. Varje avsnitt är cirka fem minuter långt och avslutas med ett quiz. Just nu testar Göteborgs Stad verktyget och Angelica uppmanar alla kollegor att pröva detta. Suveränt för att öva begrepp och förståelse, framförallt inom NO och SO. 
 
Här är länk till en kort film där Angelica labbar.  
https://www.youtube.com/watch?v=ztVm-wEsN6c 

Vill du läsa tidigare artiklar så finns de här.

 

${loading}