Notiser från mötet med nämnden för funktionsstöd i september 2024
Publicerad 26 september 2024
I år väntas totalt 200 årsarbetare minska – budgeten är dock i balans
Kraftiga insatser för att hantera ekonomin har lett till en budget i balans, enligt delårsrapporten per augusti. Nu siktar nämnden mot en positiv prognos för hela året på 70 miljoner kronor. Totalt förväntas antalet årsarbetare minska med drygt 200 årsarbetare under året och det har varit cirka 160 personer i omställningsprocess. En viss ökning under andra halvåret förväntas, främst på grund av ett behov av extern rekrytering, när antal medarbetare som satts i omställning minskar.
Kompetenshöjning och arbetstidsinnovationer ska locka anställda
Vissa tjänster är svåra att fylla, särskilt stödassistenter och stödpedagoger, vilket påverkar arbetsbelastningen, enligt förvaltningens uppföljning av stadens kompetensförsörjningsplan. Brist på kvalificerad personal leder till ökad risk för hot och våld, samt försämrad måluppfyllelse och kvalitet i verksamheten. Förvaltningen har gjort specifika insatser för att minska korttidsfrånvaro, hot- och våldssituationer och för att stärka arbetsgivarens erbjudande, bland annat prövas arbetstidsinnovationer och en chefspool. Programmet Yrkesresan, arbetsmiljöutbildningar och språkstärkande insatser ska höja kompetensen.
Förvaltningen ser även behov av att han andra typer av kompetenser än idag eftersom behovet är mer komplexa hos målgrupperna än tidigare. Det kan till exempel handla om socialpedagoger.
Uppföljning av stadens kompetensförsörjningsplan
Arbetet mot välfärdsbrott har stärkts under året
Fusket och välfärdsbrotten ska klämmas åt mer nu. En ny rapport har släppts om hur förvaltningen stärkt arbetet mot välfärdsbrott och felaktiga utbetalningar (FUT). För att skapa en struktur har förvaltningen startat ett FUT-team som tar emot och utreder tips om fusk mot verksamheten. För att identifiera risker för brott eller upptäcka om någon utnyttjar och tänjer på regelverket har förvaltningen använt sig av crime proofing som är en analysmodell. Det handlar om allt från ansökan till utbetalning till externa leverantörer för utförda insatser. Framöver planeras ett forum för samverkan, mer träffar i assistansnätverket och kompetenshöjande insatser.
Uppdrag att stärka arbetet mot välfärdsbrott
Göteborgs stad gör mer för brukares privatekonomi än andra kommuner
Brukare med funktionsnedsättning runt om i landet har ofta svårare än andra att få ekonomin att gå ihop. I Göteborgs Stad får de dock mer stöd än i många andra kommuner, både bostadstillägg, habiliteringsersättning och resor till och från daglig verksamhet. Enligt en utredning, som gjorts på uppdrag av kommunfullmäktige, om hur kommunen kan underlätta den privata ekonomin för brukare har kommunen inte många möjligheter. Staten har, enligt lag, ansvar för den privatekonomiska situationen, som till exempel sjukersättning och aktivitetsersättning. Enligt kommunallagen får inte kommunen ha hand om sådant. Det kommunen får göra är att ge kommunalt bostadstillägg, ge habiliteringsersättning och ge fria resor till och från insatser. Och det gör Göteborgs Stad.
Utredning av brukares privatekonomiska situation
Åtgärder för barns fritid har gjorts – men mer behöver göras
Samverkan med föreningslivet har förstärkts på flera sätt. Nämnden för funktionsstöd har gjort extra utlysningar av utvecklingsbidrag för att civilsamhällets organisationer på området ska ha möjlighet att genomföra fritidsaktiviteter för sina målgrupper. Kommunfullmäktige har tilldelat de fyra socialnämnderna särskilda medel för lovaktiviteter, och förvaltningen har särskilt påtalat behovet av lovaktiviteter för unga med funktionsnedsättning till de ansvariga förvaltningarna.
Föreningar och arrangörer uppfattar att det är svårt att marknadsföra sina anpassade aktiviteter och att få deltagare till dem. Samtidigt uppfattar familjer att det är svårt att hitta anpassade aktiviteter. Ett konkret förslag är en tillgänglighetsanpassad märkning i stadens kalendarium – en signal att en aktivitet är anpassad för personer med funktionsnedsättning
En arbetstidsinnovation har satts i gång
Enligt uppdrag från kommunfullmäktige om arbetstidsinnovation pågår arbete på fyra enheter för att frigöra tid från verksamhetsnära arbete för att de ska få mer återhämtning eller kompetensutveckling. Verksamheter som berörs är bostad med särskild service (BmSS) för vuxna enligt 9 § 9 lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och bostad med särskild service för barn och unga som behöver bo utanför föräldrahemmet enligt 9 § 8 LSS som vänder sig till brukare inom autismområdet. Arbete pågår också för att inrätta en chefspool för att möjliggöra ett förlängt arbetsliv för chefer.
Administrationen har minskat
Arbete med minskad administration påbörjades redan 2023. Då togs internfakturering bort för insatserna korttidsvistelse, läger, avlösarservice och ledsagning. Under 2024 har personlig vidaredelegation för socialsekreterare tagits bort vilket innebär att administrativa moment för enhetschefer har tagits bort. Genom delvis förändrade arbetssätt i inköpsprocessen har också administrativa uppgifter för alla chefer i förvaltningen tagits bort alternativt flyttats till inköpsadministratörfunktionen.
LOTS-verksamheten har utökats och tre koordinatorer har anställts
Nämnden för funktionsstöd fick i uppdrag att utöka lotsverksamheten och inrätta koordinatorer som stöd till barn med funktionsnedsättning och deras familjer.
Förvaltningen har haft dialog med socialförvaltningen Sydväst inför utökning av koordinatorer för att säkerställa likvärdigt arbetssätt och lärdomar från tidigare arbete. Uppdraget är genomfört och tre årsarbetare koordinatorer är anställda. Koordinatorerna ska hjälpa familjer som har insatser som kan behöva stöd i sina kontakter med skola eller omsorg, till skillnad från lotsarna som kan ge råd vid enstaka tillfällen.
Förvaltningen har fått 302 domar från förvaltningsrätten
Fram till augusti har förvaltningen för funktionsstöd fått 302 domar från förvaltningsrätten efter att göteborgare har överklagat sitt beslut om sökt insats. Det är samma nivå som för delåret 2023. Cirka 22 procent har ändrats helt eller delvis och återvisats till förvaltningen för ny bedömning, en viss ökning jämfört med året innan. En del av ärendena handlar om personlig assistans och dessa ärenden har blivit mer än dubbelt så många jämfört med samma period 2023.
Stadsrevisionen har godkänt åtgärderna inom två områden
Den kritik som Stadsrevisionen gett nämnden har nu följts upp. Stadsrevisionen har bedömt att nämnden har följt revisionens rekommendationer när det gäller styrning och uppföljning av arbetet med kompetensutveckling och hantering av privata medel. Åtgärder för att bättra den palliativa vården och styrningen av hemvårdsbidrag har ännu inte följts upp av revisionen, men åtgärder pågår.
Många bostäder planeras i Brunnsbo – och möjligen fler BmSS
Det planeras 1300 nya lägenheter, förskola, kontor och en utbyggd kollektivtrafik i Brunnsbo. Förslaget till detaljplan innehåller inte byggnation av bostäder med särskild service (BmSS), men förvaltningen för funktionsstöd har haft kontakt med stadsbyggnadsförvaltningen för att understryka behovet av att bygga fler BmSS och har därefter fått svar att fler BmSS ska planeras in i det kommande arbetet med området. Nämnden beslutade därför att godkänna detaljplanen.
Förvaltningens svar på samråd om stadsutvecklingsplaner i Brunnsbo