Till sidans huvudinnehåll

Tydlighet och struktur utvecklar eleverna

Publicerad 6 juni 2019

– Det är så underbart när man ser att barnen samarbetar, hjälper och vägleder varandra och när man hör – du kan inte skriva så, du måste skriva så här i stället – då vet man att man nått fram, säger Minela Popovcevic, lärare i årskurs 3 på Sjumilaskolan.

Att berätta vad du förväntar dig av dem och att ha höga förväntningar på eleverna tycker Minela är viktigt i mötet med sina elever. Det handlar om att bygga relationer och att se barnen. Det gör man genom att exempelvis hälsa på barnen varje morgon.

– Att bygga relationer med eleverna är jätteviktigt och det gör man genom att vara tydlig och rak, men också genom att vara lyhörd och lyssna - inte skrika utan vara en god förebild, säger Minela.

Ett arbetssätt som ger tydlig struktur och arbetsglädje

Ett arbetssätt som Minela använder sig av är att arbeta i olika stationer under en lektion.

– Först presenterar jag vilken text vi ska jobba med och visar också bilder för att öka förståelsen eftersom jag har en del nyanlända barn, berättar Minela.

Första stationen sitter Minela och läser texten tillsammans med barnen.
Andra stationen är skapande, vilket innebär att barnen får måla bilder till texten.
På tredje stationen får barnen göra en tankekarta till texten.
Vid fjärde stationen slår de upp svåra ord på iPads för att ta reda på betydelsen.
På sista stationen ska barnen svara på frågor genom att tillsammans leta i texten.

Målet är att de får samarbeta och träna på att, läsa, skriva, lyssna och tala.

– Jag ber eleverna skriva utvärderingar ibland för att se vad jag kan förbättra och eleverna tycker mycket om att jobba stationsvis. avslutar Minela.  

 

Vill du läsa fler artiklar i serien så finns de här

 

${loading}