Till sidans huvudinnehåll
Foto: Lo Birgersson

AI i skolan: en resa mot effektivare administration?

Publicerad 13 augusti 2024

Grundskoleförvaltningen i Göteborg stad utforskar hur artificiell intelligens (AI) kan underlätta och effektivisera administrationen. Enligt DIGG, myndigheten för digital förvaltning, kan den offentliga sektorn spara 140 miljarder kronor per år genom att använda AI.

—  Vi har bara börjat utforska möjligheterna med AI och ser möjligheter till att det kan förändra hur vi arbetar med administrativa uppgifter i skolan. Genom att automatisera återkommande och tidskrävande arbetsmoment, kan vi skapa möjlighet för medarbetare att fokusera på det som verkligen betyder något – undervisningen och elevernas måluppfyllelse, säger Lotta Fremlén, enhetschef för digitalt lärande på Grundskoleförvaltningen.

Förvaltningens arbete med AI

En AI-grupp har bildats för att bevaka och driva utvecklingen av AI. Gruppen består av utvecklingsledare från Digitalt lärande och System och process. De har följt teknikutvecklingen, analyserat hur EU-förordningar och stadens riktlinjer påverkar oss, och utvecklat samarbeten både externt och internt. De har också kartlagt och genomfört en mängd utbildningar samt har uppdrag att initiera testprojekt med AI-tjänster.

Ett första steg i arbetet för att se över behovet har varit att arrangera workshops med de centrala avdelningarna på förvaltningen. Målet har varit att kunna landa i en riktning där man utifrån en upprättad plan kan arbeta vidare med att möta upp behovet som har identifierats. 

Medarbetare deltog i en workshop för att bidra med sina perspektiv. De fick både ta del av vad AI är, vilka typer som finns, vad det kan innebära samt vilka möjligheter som finns för att lösa komplexa problem och effektivisera administration.

—  Under workshopen tittade vi på idéer och konkreta förslag på hur vi skulle kunna arbeta med AI. Nu kommer AI-gruppen att gå igenom dessa idéer för att utvärdera möjligheten att utveckla dessa lösningar i mindre skala, säger Malin Mogren, Utvecklingsledare på Grundskoleförvaltningen.



Workshopen bestod bland annat av att skapa en gemensam förståelse för vad AI är och vad det kan innebära för grundskoleförvaltningen. Deltagarna diskuterade olika tillämpningar, exempelvis hur vi skulle kunna arbeta med datainsamling och analys, schemaläggning, fakturering, elevregistrering och kommunikation med hjälp av AI. Foto: Monica Abrahamsson.

En viktig del i det vidare arbetet med utvärderingen är att överväga olika etiska dilemman.

—  Vi måste vara medvetna om att det finns risker med AI och säkerställa att vi använder AI på ett ansvarsfullt sätt. Vi behöver ha med oss perspektivet kring dataskydd, integritet och säkerhet så att vi följer aktuella lagar och regler när vi går vidare i arbetet, säger Lotta Fremlén.

${loading}