Till sidans huvudinnehåll
Bild på Faduma Ali och Victoria Brobbey i ett uppehållsrum på skolan.
Faduma Ali och Victoria Brobbey gillar att vara där eleverna är. De ansvarar för varsin våning på skolan. De får många kramar och hälsningar från eleverna när de rör sig i korridorerna.

Gårdstensskolan: Alla vuxna på skolan är viktiga

Publicerad 20 augusti 2024

Alla elever behöver en vuxen att prata med och bli sedda i skolan. Därför har de som jobbar på Gårdstensskolan bra kontakt med eleverna. – Oavsett om du är lärare, kock eller lokalvårdare måste du gilla att jobba med barn här, säger Faduma Ali, lokalvårdare på Gårdstensskolan.

Victoria Brobbey och Faduma Ali jobbar som lokalvårdare på Gårdstensskolan. De får stora bamsekramar av eleverna när vi rör oss igenom skolans korridorer.

– Lokalvården här har väldigt bra kontakt med eleverna. De är trygga vuxna som eleverna litar på. De är också extra ögon, som till exempel när en elev avviker från klassrummet. Då finns Victoria, Faduma eller någon av de andra kollegorna i korridoren för att fånga upp eleven, säger rektor Anna Kristina Jerlhag.


Faduma Ali har jobbat som lokalvårdare på Gårdstensskolan i ett och ett halvt år. Hon trivs bra och känner många elever som går på skolan. – Vi ser oss som en del av skolan.


Victoria Brobbey har jobbat på Gårdstensskolan i fem år. – Här har vi inställningen ”hur kan vi hjälpa och hur kan ni hjälpa”. Vi är en skola för alla, med viljan att hjälpa varandra och stötta eleverna, menar Victoria.

Eleverna visar större hänsyn

Den goda kontakten har gjort att eleverna visar större hänsyn, eftersom de känner den som behöver städa upp efter dem. Faduma berättar om när skolans intendent tog en elev på bar gärning med att klottra.

– Eleven kom fram till mig och bad om en svamp för att tvätta bort det de ritade på väggen. Det var intendenten som sagt till dem att nu måste Faduma städa bort detta och det ville inte eleven, berättar Faduma.


– Titta, nu målar de på papper i stället för att klottra på väggen, säger Faduma Ali.

Toaletterna – allas angelägenhet

På en mellan- och högstadieskola som Gårdstenstensskolan är toaletterna alltid ett aktuellt ämne. Och som på många andra skolor har det varit en del bus och stök på skolans toaletter. Ett sätt att närma sig ämnet har varit att låta eleverna diskutera.

– Vi har varit inne i klassrummen tillsammans med skolans specialpedagog för att prata om toaletterna och hur man kan göra det mer trivsamt. Eleverna har funderat över vilka stora kostnader det blir när man stökar ner, som till exempel om man häller ut all tvål ur pumpen eller drar ut allt toalettpapper ur rullen, säger Lenita Johansson Ngupe, enhetschef för lokalvården på Gårdstensskolan.

Efter turnén i klassrummen såg Lenita en förbättring direkt, främst utifrån mängden hon vanligtvis beställer:

– Ganska snabbt efteråt märkte vi att vi inte beställer lika mycket papper och tvål. Det funkar verkligen att ta dialogen. Sedan är detta något som man måste arbeta med aktivt hela tiden.


Enhetschef Lenita Johansson Ngupe och rektor Anna-Kristina Jerlhag. – Vi ser alla vuxna i skolan som en del av helheten, säger rektor Anna-Kristina.

${loading}