Till sidans huvudinnehåll
elever framför tavlan, lärare ger instruktioner till dagens fråga
Bildtext: Matematik- och förstelärare Jenny Fors på Nygårdsskolan ger eleverna en utmaning att arbeta med under lektionen. Foto: Hanna Dewrang.

Eleverna lär sig tänka utanför boxen på Jennys matematiklektioner

Publicerad 31 maj 2023

Eleverna i en klass i årskurs 4 på Nygårdsskolan samlas för matematiklektion. En lektion där de får prova, misslyckas och prova igen. Genom att dela med sig till varandra skapas en tillåtande stämning i klassrummet och matematikläraren Jenny betonar vikten av att lära sig av misstagen och att ha tålamod och uthållighet när det kommer till att bli bättre på matte.

Eleverna sitter redo på sina platser och väntar spänt på dagens lektions startuppgift. En kort klurig uppgift som ska aktivera deras hjärnor. Idag får de lösa en Sudoko.

De arbetar ihärdigt med uppgiften och lägger handen på huvudet när de är klara. Om någon fastnar, ger de varandra tips och hjälp. Därefter är det dags att repetera det de arbetade med förra veckan, volym och area. Jenny använder vardagliga exempel för att göra ämnena begripliga och hur de kan använda varje del i verkligheten.

Upplägget på lektionerna känner eleverna igen då det är återkommande under veckan. I årskurs fyra har de fyra matematiklektioner i veckan.

– På den här lektionen fokuserar vi på repetition och tar oss an en klurig matematikfråga, som vi kallar för ”Fors finurliga frågor”. Frågan handlar inte om vad som är rätt och fel, utan om att eleverna ska lära sig att tänka, resonera och öva på moment som vi lärt oss tidigare, säger Jenny Fors, matematik- och förstelärare på Nygårdsskolan

Dagens fråga: Hur stor kub kan du bygga med alla multilinks som finns i skolan?

Under tjugo minuter arbetar eleverna två och två för att ta reda på hur stor kub de kan bygga av skolans alla multilinks, små kuber som kan sättas ihop på oliks sätt. I uppgiften får de beräkna omkrets, area och volym. Det är en engagerad grupp som tar sig an uppgiften på olika sätt. De börjar räkna ut hur många klasser det är i skolan och gissar på hur många multilinks det finns i varje klass.

– Det är svårt för man måste tänka utan för boxen, eller kuben, säger en elev och skrattar.

– Det är roligt med matte, när man knäcker koden och förstår. Då blir det mycket enklare att göra saker på riktigt, berättar en annan elev som är i full gång med uppgiften.

Eleverna hämtar sina whiteboards, pennor, multilinks och linjaler för att kunna starta uppgiften.
Foto: Hanna Dewrang

I slutet av lektionen får de alla presentera hur de har tänkt på tavlan. Det är ett tillfälle för dem att dela med sig av sina tankar och lära av varandra. Foto: Hanna Dewrang

Viktigt att öva, prova och misslyckas

På Jennys lektioner får eleverna prova, misslyckas och prova igen. Det är modiga elever som sitter i klassrummet och delar med sig till varandra.

– Jag vill att det ska vara en tillåtande stämning i klassen och att vi lär oss av varandra. Att det är okej att göra fel och att det är då vi lär oss som mest. Vi behöver träna för att bli bra på matte, mycket. Det kommer inte alltid vara lustfyllt, men vi måste ha tålamod och uthållighet för att bli bättre. När hemmet och skolan samarbetar får vi också de bästa resultaten, så min uppmaning till alla vårdnadshavare är att öva på mått i köket, klockan, hur långt de tror att de har gått och många kakor varje familjemedlem får av de som är framme och så vidare. Tränar vi så kan vi lära oss vad som helst.


${loading}