Till sidans huvudinnehåll

Spänning och gemenskap när Frejaskolan sätter upp årets julsaga

Publicerad 18 december 2019

Eleverna skriver manus – medarbetarna på skolan står på scen. På Frejaskolan i Tynnered pågår nu förberedelserna inför årets julsaga för fullt. — Vi vill skapa en vi-känsla för hela skolan, säger lärare Kajsa Aspenrot.

— Är ni beredda? Då börjar jag läsa. ”Kvällen före julafton satt tre möss i källaren och bakade pepparkakor...”

Rektor Ann-Charlotte Robb greppar mikrofonen och sjunker ner i en stol. Sorlet tystnar och alla lyssnar uppmärksamt.

Skriver sagan tillsammans

Det är december och alla medarbetare på Frejaskolan i Tynnered har samlats i matsalen för att äta julmat och ta del av årets julsaga. Julsagan är en kär tradition på Frejaskolan. Varje år skapar medarbetarna och eleverna på skolan tillsammans en berättelse som de spelar upp på julavslutningen.

— Det är en stafettsaga. Alla klasser i grundskolan och grundsärskolan skriver en del av sagan var. Sen är det lärare och andra medarbetare på skolan som spelar de olika rollerna. Eleverna vet inte vem som ska spela vilken roll och vet inte heller hur sagan har fortsatt efter att de lämnade över den till nästa klass. Det får de veta först på julavslutningen, förklarar Kajsa Aspenrot som är förstelärare på Frejaskolan och den som ligger bakom initiativet.

Utvecklande för elever och medarbetare

Ann-Charlotte Robb och Kajsa Aspenrot.Syftet med julsagan är att skapa gemenskap och en vi-känsla på skolan. Eftersom alla arbetar med sagan tillsammans innebär det att både elever och medarbetare lär känna varandra på ett nytt sätt och kan bryta sina roller.

— Det ger oss F-9-perspektiv som är utvecklande för alla, säger Kajsa Aspenrot.

Frihet för kreativitet

Även om det är medarbetare på skolan som spelar rollerna, så är eleverna på olika sätt delaktiga i själva föreställningen. Frejaskolan samarbetar med Kulturskolan som hjälper till att sätta ihop olika musikstycken som eleverna sjunger och spelar under föreställningen. Enligt Kajsa Aspenrot finns ett stort driv från eleverna att vara med och julsagan har blivit en viktig del av Frejaskolans identitet.

— Det ger även mig som pedagog väldigt mycket. Jag och de andra medarbetarna som jobbar med detta får mycket frihet för vår kreativitet och vi märker hur mycket det ger eleverna att skapa något gemensamt. Jag älskar att jobba så här!

— Då ska vi dela ut lite roller. Vem vill vara kloakråtta? frågar rektor Ann-Charlotte Robb som precis har läst färdigt årets julsaga. Snart är alla roller och uppgifter utdelade och förberedelserna inför årets föreställning kan börja.

Fakta: Frejaskolans julsaga

Alla klasser från förskoleklass till årskurs 9 i grundskolan och grundsärskolan är med och skriver ett stycke var. Sagan kan handla om vad som helst, men måste ha jultema. Eleverna arbetar med detta i svenska, musik, elevens val och drama. Nästan alla medarbetare på skolan får olika roller, antingen i pjäsen eller genom att hjälpa till på annat sätt. Uppvisningen är på julavslutningen den 20 december.

Så här såg det ut när medarbetarna spelade upp julsagan julen 2018.

Så här såg det ut när medarbetarna på Frejaskolan spelade upp förra årets julsaga på julavslutningen 2018.


${loading}