Till sidans huvudinnehåll
Jennie, trafikplanerare på serviceresor

Många vill berätta om sina liv

Publicerad 10 april 2024

När göteborgare vill boka färdtjänst eller flexlinje kontaktar de beställningscentralen på serviceresor. Jennie är en av trafikplanerarna som pusslar ihop fordon, tid och plats.

Vad går ditt jobb ut på?

– Jag bokar resor för äldre och folk med funktionshinder, men också flexlinjen som är öppen för alla som anmält sig. Det är tre olika typer av ärenden som kommer upp på min skärm – färdtjänst, flexlinje och försenat fordon. När ett fordon är försenat mer än tio minuter kontaktar vi chauffören och får information om varför de är sena, och sedan återkopplar vi till kunden som väntar i luren.

Hur mycket småprat blir det?

– Massor, det är ett socialt jobb. Det märks att en del kunder är väldigt ensamma och gärna pratar om allt mellan himmel och jord. Många vill berätta sin livshistoria. Andra pratar krämpor och ber nästan om ursäkt för att de behöver boka en resa.

Mer information

Serviceresor på stadsmiljöförvaltningen erbjuder anpassad kollektivtrafik för alla som har svårt att resa på egen hand. Förutom färdtjänst omfattas också resor till och från arbete, skola och fritidsverksamhet. Läs mer om serviceresors verksamhet.


${loading}