”Massage gör eleverna lugna”
Publicerad 24 januari 2020
Lugnar
oroliga elever
Agota berättar att massagen är viktig för elever med särskilda behov:
— När Kim, som inte kan svenska, blir orolig brukar vi massera honom. Vi märker snabbt att han blir avslappnad. Vi ser också att massage är bra för elever med diagnoser som ADHD och Downs syndrome, menar Agota.
Tillsammans med kollegan Susanne Tunegård har Agota under många år utvecklat olika metoder för eleverna. En metod är massage.
— Massage är en bra aktivitet för sexåringar som rör mycket på sig, det blir lättare för dem att slappna av. Ibland tänder vi ljus, sedan delar vi in eleverna två och två, det handlar om att ge och ta. Vi tackar alltid varandra för massagen innan vi byter, säger Agota.
Är det högljutt i klassrummet är det bra att säga, nu tar vi en lugn stund och masserar, då blir det lättare när ni ska lära er saker, berättar Agota.
Länk
mellan hemmet och skolan
I brevet vi skriver till föräldrarna varje vecka brukar vi berätta om massagen. Flera elever masserar sina föräldrar. Det leder till en bra länk mellan hemmet och skolan, avslutar Agota.
*Kim heter egentligen någonting annat.