Nyckeln till mina elever går via deras intressen
Publicerad 1 augusti 2019
- Jag möter dagligen elever som behöver motiveras och stöttas. Vissa har oproblematisk skolgång - andra hög frånvaro. Oavsett förutsättningar ska alla motiveras till att vilja utvecklas. Syslöjd är tålamodskrävande. Många elever kan uppleva att de misslyckas och då är det viktigt att jag som lärare uppmuntrar och ger stöd.
Hur gör du det?
- Jag hade bland annat en elev som aldrig slutfört slöjdprojekt tidigare och med hög frånvaro i skolans alla ämnen. Genom att ha is i magen och sakta ta reda på elevens intressen gick det att få igång arbetet. Eleven fann motivation i klädsömnad, deltog i alla lektioner och nådde godkänt betyg.
Eleverna tar fram sina arbeten och Lovisa visar och uppmuntrar.
- Lovisa säger vad det är vi ska göra men vi får själva välja hur det ska se ut. Hon lyssnar på våra idéer säger Emma som valt att brodera en fin varg.
Henrik som gör ett kuddfodral säger att han känner sig stolt över sitt arbete.
- Det är ganska mycket planering. Vi får skissa hur vi tänkt oss resultatet. Jag gillar sy på symaskinen. Det är jättekul.
Lovisa hinner med att hjälpa alla elever och hon gör det med stort tålamod och mycket uppmuntran. Men 80 minuter går snabbt och när lektionen är slut plockar eleverna ihop sina arbeten och stoppar undan dem till nästa vecka. Eleverna säger glatt hejdå till sin slöjdlärare och springer iväg för att äta lunch.