Elever lär sig om känslor och att förebygga våld på Frölundaskolan
Publicerad 10 juni 2024
I klassrummet sitter ivriga elever i en ring. Josef Kamperin och Nicklas Kirchhoff börjar med att prata om vad de gjorde sist.
– Förra gången pratade vi om känslor och vad de innebär, och jag förstår att ni har jobbat vidare med det här, vill ni visa oss”, säger Josef.
Eleverna har ritat bilder som visar olika känslor och satt ihop dem till böcker. I böckerna berättar de om när dessa känslor uppstår. En efter en får de visa upp sina bilder. Eleverna har svårt att hejda sig, många vill prata samtidigt och de har fortfarande spring i benen från rasten.
”Min känsla är ledsen, därför har den en tår och ett regnmoln över sig.” förklarar en elev stolt.
– Idag ska vi prata om våld. Vet ni vad det är? frågar Josef och ber eleverna att lägga ifrån sig teckningarna så att de kan fokusera på dagens uppgift.
Eleverna funderar, ”Är det som gymnastik, volt?” Frågar en av eleverna. En annan säger ”kalabalik”. De ger exempel som slag, sparkar och att boxas.
– Hur tror ni att det känns när någon gör så här mot en person? frågar Niklas.
"Man blir ledsen, rädd, och kanske går till fröken," svarar en elev.
Josef och Nicklas förklarar att det är viktigt att inte slåss eller göra varandra ledsna, och de pratar om att det också går att bråka genom att säga fula saker till varandra. De pratar också om teatern, vad hade de kunnat göra annorlunda så att de inte hade börjat bråka?
"De kunde ha frågat varför någon trängde sig före." "Säga till fröken." "Ursäkta, men du gick före, utan att säga något elakt tillbaka." Säger några av eleverna.
Lektionen avslutas och Josef och Nicklas betonar att eleverna har rätt att känna känslor när någon gör något dumt, men att det är bättre att berätta vad de känner istället för att knuffas eller slåss.
Efter lektionen springer eleverna glatt ut för att äta i bamba, och de försöker och testar olika beteenden när de väl står i matkön för att visa att de har förstått vad de lärde sig på lektionen.
Josef Kamperin och Nicklas Kirchhoff jobbar för föreningen Män, som främjar jämställdhet och förebygger våld. Just nu utbildar de eleverna på Frölundaskolan. Under fem lektioner kommer elever i förskoleklass att få lära sig om känslor, våld, jämställdhet, samtycke och hur de agerar som åskådare.
- Syftet är att förebygga våld. Vi träffar unga, i skolan, på nätet och på fritiden för att öka medvetenheten och kunskapen om våld, stödja ett självständigt och kritiskt tänkande, öppna för dialog och skapa reflekterande samtal.
Insatserna utvärderas löpande genom att eleverna får tycka till om hur de upplevde lektionerna. En första utvärdering visar att 75% av eleverna uppskattar lektionerna mycket.
– Vi jobbar från dag ett med vår värdegrund och med hur eleverna ska vara mot varandra .. Vi har jobbat med känslor på olika sätt, som att skapa egna böcker. Eleverna har fått lära sig att hantera sina känslor med hjälp av våra metoder, de har utvecklat sin förmåga på att visa när de är glada, stolta, nyfikna, men också arga. Ju bättre de blir på att sätta ord på och förklara sina känslor, desto mindre risker för missförstånd. Det kan även hjälpa dem att förstå vad de behöver för att öka sitt välmående, säger Fatima Spreco, lärare i förskoleklass på Frölundaskolan.
Till hösten kommer fler medarbetare att utbildas i metoden för att kunna sprida den till fler skolor inom Göteborgs grundskoleförvaltning. För att ge metoden större spridning och så att fler elever får verktyg för att hantera konflikter och känslor på ett konstruktivt sätt.