Efter branden får barnen möta räddningstjänsten och polis
Publicerad 4 juli 2024
Solen skiner över gården på förskolan Oslogatan 2 där barnen står samlade. Ivriga barn trängs vid grindarna, förväntansfulla inför mötet med brandmän och poliser.
– För barnen var branden en svår upplevelse. Vi vill inte att de ska känna rädsla om de möter brandmän eller polis i en normal vardagssituation, säger Jelka Jelovcic, pedagog på Brämaregatan 2D.
Med tända blåljus svänger brandbilar och polisbilar in mot förskolan och möts av ett jubel från barnen. Efter att både poliser och brandmän hälsat på barnen plockar en brandman fram rökgasutrustning ur brandbilen. När han sätter på sig en syrgasmask blir vissa barn fascinerade medan andra barn börjar skratta högt.
Olika aktiviteter för att möta barnens frågor
Genom noggrant planerade aktiviteter har personalen arbetat för att skapa en stabil och trygg miljö för barnen. Besöket av räddningstjänst och polis är en av dessa aktiviteter. Men att skapa rutiner och en normal vardag för barnen har varit en prioritet för pedagogerna.
– När barnen anlände till de nya lokalerna möttes de av sina bilder och egna fack. Det var viktigt att de kände sig välkomna och att de har en plats här, säger Marie El-Khoury, rektor på Brämaregatan 2D.
För att kunna prata med barnen om händelsen har personalen använt böcker som har visat sig vara ett effektivt verktyg.
– Vi tog kontakt med ett bibliotek, som samlade ett paket med böcker till varje avdelning med teman som berör brand och polis. Att använda böcker har varit ett sätt att möta barnen i svåra frågor, säger pedagogen Jelka Jelovcic.
Brandskyddsarbetet avgörande för hanteringen av händelsen
Arbetet med brandskydd på förskolan var avgörande för hur de agerade när branden bröt ut.
– Vi övar för att vara förberedda om något skulle hända på riktigt. Då vet vi vad vi ska göra och vi är inte rädda, säger Jelka Jelovcic.
Såväl kollegor som vårdnadshavare har varit stöttande genom hela händelsen.
– Mina kollegor hörde av sig också för att fråga hur de kan hjälpa till. Föräldrar har också hört av sig och frågat om hur personalen mår och om vi får stöd, men också gett positiv respons för det arbete vi har gjort, säger Marie El-Khoury.