Till sidans huvudinnehåll
Medarbetare på Hovåsskolan får verktyg för att arbeta med elevernas språkutveckling. Foto: Anna Hartman

Arbete pågår på Hovåsskolan för att förbättra elevernas resultat

Publicerad 31 maj 2024

Hovåsskolan F-9 i Göteborg arbetar för att höja elevernas resultat! Genom ett samarbete med SLS-utvecklare (språk-, läs- och skrivutveckling) utforskar de nya sätt att öka språkutvecklingen. Eleverna involveras och resultatet av att öka läsningen är en inkluderande och inspirerande lärmiljö.

Under vårterminen har lärare på Hovåsskolan arbetat för att förbättra undervisningens kvalitet. Skolan samarbetar med SLS-utvecklare för att utforska och hitta nya arbetssätt som stöttar elevernas språkutveckling.

Ett förändringsarbete på hela skolan

Anna Hartman, Henriette Lejdfeldt och Jenny Ahlgren är några av Grundskoleförvaltningens SLS-utvecklare. De arbetar tillsammans med skolor som har behov av utveckling. Tillsammans med förstelärarna på Hovåsskolan har de tittat på hur lärarnas behov ser ut. De har också tittat på elevernas perspektiv och genomfört en undersökning av elevernas läsvana, som en del i analysarbetet.

­– Eleverna på skolan har involverats tidigt involverats i analysarbetet. Vi ville se hur de själva ser på sin egen läs och skrivutveckling och varför de tror att det ser ut som det gör, berättar Anna Hartman.

Som ett startskott på arbetet bjöds alla lärare in till en föreläsning om läsning och läsutveckling som följdes av en workshops där personalen på skolan arbetat intensivt med utvecklarna. De har tittat på olika metoder och strategier för att göra lärandet engagerande och meningsfullt för eleverna. 

Nya metoder och verktyg för att stimulera läsning

En av metoderna som har använts är att låta eleverna använda sina sinnen för att skapa levande bilder och känslor kring det de läser.

Blacked out poetry, eleverna väljer att lyfta fram ord för att skapa en dikt. Foto: Anna Hartman

– Genom att blunda och lyssna till berättelser om historiska händelser har eleverna kunnat måla upp levande bilder av platser och situationer, vilket har fördjupat deras förståelse och engagemang för texten, säger Marie Smedjegård.

Eleverna lyssnar på en text och målar samtidigt på ett rullpapper om det som berättas. När läraren har läst färdigt redogör de för varandra. Foto: Anna Hartman. 

– Jag har sett hur eleverna, särskilt de med svenska som andraspråk och lässvaga elever, har gynnats av de här aktiviteterna. När vi gör innehållet mer levande och konkret får eleverna en starkare koppling till det de läser och blir mer engagerade i lärandet.

Detta är en viktig del av skolans strategi för att höja elevernas resultat och skapa en mer inkluderande och stimulerande lärmiljö. Ett av skolans fokusområden.


${loading}