Vi räddade ålar som fastnat i kulverten
Publicerad 5 juni 2024
Vad är Gullbergskulverten för något?
– Det är Göteborgs näst längsta byggnadsverk – bara Hisingsbron är längre. Den byggdes på 1960-talet för att leda om Gullbergsån så att Tingstadstunneln kunde byggas. I det här projektet har vi muddrat kulverten för att förbättra flödet, men också för att kunna inspektera kulverten. Det har inte gjorts sedan den byggdes.
Hur har arbetet gått till?
– Entreprenaden har skötts av stadsmiljöförvaltningens medarbetare på drift och underhåll. Först tömdes kulverten på vatten och mindre entreprenadmaskiner firades ned som sedan skottade ut muddermassorna till inloppet. Där stod en kranbil som lyfte upp de blöta massorna. Vi hittade en massa skräp – glasflaskor, bildäck, skor och vägskyltar. I lågpunkterna som bildats av sättningar i konstruktionen hade ålar och andra fiskar fastnat. De lyftes över till det andra vattenfyllda röret med hjälp av håvar. Vi hann inte rädda alla ålar – men större delen i alla fall.
Mer information
Gullbergskulverten är 778 meter och sträcker sig från Gårda under E6:an, E20 och järnvägsspår. Kulverten ingår i stadens långsiktiga klimatskyddsarbete. Senast 2040 kommer reglerluckor installeras vid inloppet som ska skydda staden mot översvämningar orsakade av höga vattennivåer och kraftiga skyfall.