Till sidans huvudinnehåll
Bro över älven.
Den nya bron planeras att gå mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj. Bild: Dissing och Weitling

Beslut om hur gång- och cykelbron kommer att se ut

Publicerad 26 mars 2025

Nu är det klart hur den kommande gång- och cykelbron över Göta älv kommer att se ut. På stadsbyggnadsnämndens sammanträde godkände nämnden det designkoncept som arbetats fram under det senaste året. Bron ska utformas med en unik siluett och tidlös elegans som i sin enkelhet smälter in i älvrummet.

Det arbetas på olika plan för att få till en gång- och cykelbro mellan Packhuskajen och Hugo Hammars kaj. En del i arbetet har varit att arbeta fram ett förslag på hur bron ska se ut. Detta har gjorts genom en designprocess där Göteborg Stad har arbetet tillsammans med arkitekter och ingenjörer för att få fram en design som omfattar både gestaltning och teknisk utformning.

- Det har varit en spännande process där man arbetat tätt tillsammans, både arkitekter och ingenjörer med den tekniska kompetensen för genomförandet. De olika kompetenserna har kompletterat varandra på ett mycket bra sätt. I det iterativa arbetet med att ta fram olika förslag har det varit väldigt bra att hela tiden ha med sig genomförandeperspektivet, säger Marie Rörstad, projektledare för gång och cykelbron på stadsbyggnadsförvaltningen.

Vistelseytor för förbipasserande

På sammanträdet den 25 mars beslutade alltså stadsbyggnadsnämnden att fortsätta på den designprocess som arbetats fram. Konceptet innehåller huvuddragen av designen för den öppningsbara brodelen och de fasta brodelarna. Den öppningsbara brodelen kommer att ha bumerangformade balkar, som i slutet läge av bron bildar en krona och som i öppet läge av bron vrider upp sig och skapar två portar. De fasta brodelarna har en mjuk form med avfasade kanter samt snedställda bropelare grupperade i par. Det finns också fyra olika vistelseytor, två på varje sida om klaffarna där förbipasserande kan stanna och vila eller titta på utsikten.

- Det känns bra att vi nu har ett beslutat designkonceptet att utgå ifrån i vårt fortsatta arbete med projektet, konstaterar Marie Rörstad.

En bro som ska bygga ihop staden

Den nya bron ska väva samman staden och främja en växande och dynamisk stadskärna på båda sidor av älven. Den förväntas bli ett av de mest använda cykelstråken i Göteborg och beräkningar har gjorts som visar att år 2050 kan så mycket som 17 500 cyklister dagligen använda bron. Det höga antalet beror bland annat på de stora exploateringsplaner som finns för både bostäder och arbetsplatser på båda sidor av Göta älv med bland annat utbyggnad av Backaplan, Lindholmen, Frihamnen, Södra älvstranden, Centralenområdet och Gullbergsvass.

Gång- och cykelbro Packhuskajen - Hugo Hammars kaj

${loading}