Grundskoleförvaltningens delårsrapport mars - Organisatoriska förutsättningar för elevers lärande
Publicerad 29 april 2024
Under 2023 genomförde grundskoleförvaltningen ett omfattande arbete med att anpassa organisationen på alla nivåer för att få en ekonomi i balans. Förvaltningen har nu en ekonomi i balans och bemanningsnivån börjar närma sig samma nivå som innan pandemiåren med Covid-19. När nämnden har en ekonomi i balans finns bättre förutsättningar att lägga större fokus på verksamhetsutveckling och ökad måluppfyllelse.
Organisatoriska förutsättningar för elevers lärande
Under det gångna året har förvaltningen fokuserat på att öka samarbetet mellan stödfunktioner och styrkedjan. För att stärka ledningsteam i hela förvaltningen har det varit ett fortsatt fokus på arbetet kring förvaltningens team- och ledarutvecklingsprogram. Årets rektorsverkstäder för förvaltningens samtliga rektorer och biträdande rektorer har under återkommande tillfällen fokuserat på att öka rolltrygghet och förmåga att leda förändring och verksamhetsutveckling. För att bidra till ett närmare ledarskap för förvaltningens rektorer har styrkedjan inom utbildningsområdet förändrats. I resultatet från chefsenkäten 2023 finns en positiv utveckling för enhetschefer och biträdande rektorer i index för hållbart medarbetarengagemang (HME) och index för inflytande. Personalomsättningen för rektorer och biträdande rektorer är betydligt lägre år 2023 jämfört med år 2022 och ligger nu även lägre än i övriga delar av Sverige.
Förvaltningens bedömning är att genomförda insatser har lett till tydligare styrning, tydligare roller och mandat, en öppen kommunikation och en kontinuerlig återkoppling mellan chefer på olika nivåer och i ledningsteamen.
Behöriga lärare
En avgörande förutsättning för elevers lärande och utveckling är behöriga och kompetenta lärare. Föregående års anpassningar har lett till färre medarbetare i förvaltningen. Samtidigt har både andel elever per lärare minskat och andelen lärare är nu högre, medan andra medarbetare har minskat i andel. Detta gäller särskilt i lågindexskolor.
Sedan 2021 har andelen legitimerade lärare inom grundskola och fritidshem ökat kontinuerligt. Inom anpassad grundskola har andelen legitimerade lärare sjunkit till följd av elevexpansion och svårigheter att rekrytera speciallärare.
Hot och våld
Mer än var fjärde medarbetare inom utbildningsområdena rapporterar att de under det senaste året har upplevt sig utsatta för hot och våld. Under hösten 2023 genomförde Arbetsmiljöverket särskilt riktade inspektionsinsatser mot skolor nationellt, gällande hot och våld. I inspektionen framkom bland annat att antalet polisanmälningar minskat för de medarbetare som uppger att de har blivit utsatta för hot, våld eller hot om våld. Förvaltningen ser därför över rutiner och material för att synliggöra och tydliggöra stöd i arbetet om hot och våld.
Elever i Göteborg
Antal elever som går i Göteborgs Stads kommunala skolor sjunker något jämfört med förra året. Samtidigt ökar andelen elever inom anpassad grundskola och en något större andel elever återfinns i fristående verksamhet. Det totala elevantalet beräknas även fortsatt minska i huvudsak på grund av minskade elevkullar. Det medför att övergripande kostnader på skolor och central förvaltning behöver fördelas på färre elever vilket grundskolenämnden behöver beakta i sin planering.
Läs delårsrapporten
I årets första uppföljningsrapport, delårsrapport mars, följer grundskoleförvaltningen upp verksamhetens utveckling, förvaltningens ekonomiska resultat, chefers och medarbetares förutsättningar samt skolstruktur. Delårsrapporten är viktig styrinformation till nämndens politiker för att kunna fatta kloka beslut och göra prioriteringar som gynnar utvecklingen av skolan i Göteborg.
Politikerna i grundskolenämnden har den 23 april godkänt delårsrapporten per mars 2024.
Här kan du läsa rapporten.
Bilagor till delårsrapport mars 2024
Delårsrapport mars 2024 innehåller följande bilagor:
- Tabeller personaluppföljning
- Rapport - Utredning av område Stadsgemensamt
- Årsrapport Ungdomsfullmäktige
- Grundskolenämndens samlade riskbild inklusive intern kontrollplan
- Ekonomi per skolområde