Till sidans huvudinnehåll
Biblioteket på Karl Johansskolan
Biblioteket på Karl Johansskolan

Känslor i fokus när elever lär sig läsa

Publicerad 20 maj 2024

​​​​​​​– Jag har alltid varit intresserad av hur man lär elever att läsa. Och egentligen finns det inga enkla knep utan det är idogt arbete som är vägen till lusten att lära sig läsa och förstå texter, säger Åsa som arbetar som förstelärare på Karl Johansskolan.

En viktig del i att eleverna utvecklas är att jag som lärare skapar en god relation till mina elever och ge de uppgifter som de faktiskt lyckas med. Förutom att jag är strukturerad, tydlig och bestämd så är det också viktigt att de möter en och samma lärare i klassrummet och i de olika ämnena, det skapar trygghet och en välkänd struktur, säger Åsa. Och eleverna håller med.

När Åsa väljer texter till eleverna så väljer hon texter som känns. Det ska finnas något i texten som berör. Antingen att texten är rolig så att man skrattar eller att texten är sorglig. Rädsla är också en känsla som är tacksam att arbeta med i olika texter.

Åsa som undervisar sin klass i både svenska, matematik, engelska, samhällskunskap och NO-ämnen säger att det är viktigt att få med läsförståelse och analys av texter i alla ämnen. Att ta med läsförståelse i alla ämnen ger väldigt goda resultat.

Den klassen som Åsa har nu har gjort en fantastisk resa i sin kunskapsutveckling. Till och med elever som tidigare inte gillade att läsa så mycket har med Åsas idoga arbete lyckats öka sin läsförståelse och lusten att lära.

Elevernas fritidsintressen ger extra lust till läsning

En elev säger att han inte gillade att läsa alls tidigare men nu älskar han att läsa och framför allt ifall böckerna handlar om fotboll.

 Jag förstår att jag måste bli duktig på att läsa om jag ska klara grundskolan, säger han.

Att få gå in i grupprummet och tillsammans med Åsa arbeta med texter har varit populärt. Elever som haft svårt med att läsa och förstå texter har fått sitta i små grupper och fått läsa en kort text flera gånger. Först tyst för sig själva och sedan högläsning där Åsa noterat vilka ord som eleverna stakat sig på. Så har de fått upprepa orden och pratat om och förstått dess betydelse. Eleverna har varit enormt entusiastiska över att få arbeta på det här sättet med en text.

Tips för en lyckad utveckling för elevers kunskapsutveckling

  • en och samma lärare undervisar i flera ämnen med möjlighet att väva in ämnen i varandra
  • idogt arbete och en tydlig struktur
  • skapa goda relationer med eleverna
  • ge eleverna uppgifter de faktiskt kan klara och känna att de utvecklas
  • väcka elevernas lust att lära genom att skapa en känsla
  • analysera och diskutera vad de nyss tagit del av för bättre förståelse


${loading}