Till sidans huvudinnehåll

Elever på Kannebäcksskolan åkte på studiebesök till Berlin

Publicerad 2 februari 2023

Förra året bestämde sig skolans lärare och elever för att åka på en studieresa om förintelsen. Detta för att ge eleverna en fördjupad kunskap om det som hände under andra världskriget. Eleverna på Kannebäcksskolan har olika behov och skolans lärare gjorde flera anpassningar för att eleverna skulle lära sig så mycket som möjligt under resan.

Kannebäcksskolan är uppdelad i tre spår. En del som är grundsärskola, en för döva elever och ytterligare en för elever med språkliga svårigheter.

— Eleverna som åkte med hade olika behov. Vi var flera lärare som följde med för att kunna tillgodose elevernas behov. Studieresan blev en succé, säger Johanna Ericsson, lärare på Kannebäcksskolan.

Lärare blev guider på resan
Eleverna och lärarna på Kannebäcksskolan besökte till exempel Holocaust museet och de besökte också ett koncentrationsläger som kallades för Sachsenhausen.

— Det gick att få guidade turer vid koncentrationslägret, men eftersom våra elever har särskilda behov ansåg vi att det var bästa att vi lärare tog guidningen själva. På så vis kunde vi anpassa guidningen efter våra elevers behov, förklarar Johanna.

Två av lärarna läste på om koncentrationslägret Sachsenhausen och guidade elever och lärare medan två andra teckenspråkstolkade.

— Detta var det studiebesök som jag i efterhand tror gjorde störst intryck på eleverna. Det var många som blev berörda och kunde levas sig in i den fasa som skett på platsen cirka 70 år tidigare, berättar Johanna.

Tveksamheter inför resan

— Vi lärare var lite tveksamma inför att åka i väg på en sådan här studieresa med en grupp elever som har en intellektuell funktionsnedsättning, språkliga svårigheter och är döva. Men de elever som vi var mest tveksamma över gällande deras möjlighet att ta till sig av kunskapen kunde tydligt återberätta vad de sett och varit med om i efterhand.

Vill du veta mer?
Kontakta Johanna Ericsson, lärare på Kannebäcksskolan


${loading}