Till sidans huvudinnehåll
Visionsbild av spårväg i allén. Personer går över spåret i korsningen Avenyn och Parkgatan.
Allélänken planeras att gå mellan Hagakyrkan och Gamla Ullevi. Den ska sedan kopplas ihop med snabbspåret vid Åkareplatsen. Visionsbilden visar spårvägen vid korsningen Avenyn och Parkggatan. Bild: krook & Tjäder

Ny spårväg planeras – tre möjliga lösningar vid Åkareplatsen

Publicerad 12 juni 2025

Göteborgs Stad planerar ny spårväg genom Alléstråket. En förstudie har nu tagits fram som visar tre alternativ för att koppla den nya sträckan till snabbspåret vid Åkareplatsen – med målet att stärka stadsmiljön, förbättra för gående och cyklister samt tillgängliggöra kanalstråket.

Hösten 2024 fattade stadsbyggnadsnämnden ett planeringsbeslut om en första etapp av spårväg i Alléstråket, mellan Hagakyrkan och Gamla Ullevi, med anslutning till befintlig spårväg i Skånegatan.För att spårvägen ska få full effekt, och kunna avlasta Brunnsparken, bör den ansluta till det så kallade snabbspåret vid Åkareplatsen. Stadsbyggnadsförvaltningen har tagit fram en förstudie som studerar olika alternativ för hur en anslutning ska kunna ske.

Förstudie med tre förslag

Förstudien presenterar tre olika förslag på spårdragningar och placering av hållplatser. I förstudien beskrivs även var nya byggnader kan placeras och hur Åkareplatsen och Drottningtorget kan utvecklas när ny spårväg är på plats.

- Vårt mål har varit att hitta lösningar som fungerar både tekniskt och bidrar till en mer tillgänglig och levande stadsmiljö med bättre förutsättningar för fotgängare och cyklister och där kanalstråket blir tillgängligt, säger Viktor Hultgren, på stadsbyggnadsförvaltningen som arbetat med förstudien.

Förstudien är nu skickad på remiss, och efter inkomna synpunkter kommer stadsbyggnadsförvaltningen ta fram ett slutligt förslag som ska presenteras för nämnden. Detta beräknas ske i början av år 2026.

Förslag Befintligt

I förslaget ansluter Allélänken öster om dagens spårväg vid Åkareplatsen och nya hållplatser byggs vid platsen. Byggnader kan uppföras väster om den nya knutpunkten, vilket ramar in spårvägen i en tydlig stadsstruktur. Förslaget kan vara en kostnadseffektiv lösning då den inte innebär en större ombyggnad av spårvägsnätet.

Karta över området Drottningtorget som visar hur spåret går i förslag befintligt

Förslag Triangel

Förslaget innebär att en ny, kapacitetsstark så kallad triangelhållplats skapas. Förslaget liknar delvis Korsvägens tidigare utformning, och ger möjlighet till effektiva byten för kollektivtrafikresenärer. Kanalen kan frigöras från spårväg och ett nytt gång- och cykelstråk kan skapas. Då den nya knutpunkten tar stor yta i anspråk påverkas bland annat möjligheten för att uppföra nya byggnader vid Åkareplatsen.

Karta över området Drottningtorget som visar hur spåret går i förslag triangel

Förslag Fyrspår

Förslag Fyrspår är en något mindre utrymmeskrävande lösning, där hållplatserna placeras i den södra delen av Åkareplatsen. Precis som i förslag Triangel kan kanalen frigöras från spårväg, och ett nytt gång- och cykelstråk kan skapas. Förslaget medför mindre effektiva kollektivtrafikbyten än Triangel, men möjliggör å andra sidan fler byggnader och en mer stadsmässig struktur vid Åkareplatsen.


Remiss - Förstudie för Åkareplatsen och Drottningtorget

${loading}