Ny spårväg planeras – tre möjliga lösningar vid Åkareplatsen
Publicerad 12 juni 2025
Hösten 2024 fattade stadsbyggnadsnämnden ett planeringsbeslut om en första etapp av spårväg i Alléstråket, mellan Hagakyrkan och Gamla Ullevi, med anslutning till befintlig spårväg i Skånegatan.För att spårvägen ska få full effekt, och kunna avlasta Brunnsparken, bör den ansluta till det så kallade snabbspåret vid Åkareplatsen. Stadsbyggnadsförvaltningen har tagit fram en förstudie som studerar olika alternativ för hur en anslutning ska kunna ske.
Förstudie med tre förslag
Förstudien presenterar tre olika förslag på spårdragningar och placering av hållplatser. I förstudien beskrivs även var nya byggnader kan placeras och hur Åkareplatsen och Drottningtorget kan utvecklas när ny spårväg är på plats.
- Vårt mål har varit att hitta lösningar som fungerar både tekniskt och bidrar till en mer tillgänglig och levande stadsmiljö med bättre förutsättningar för fotgängare och cyklister och där kanalstråket blir tillgängligt, säger Viktor Hultgren, på stadsbyggnadsförvaltningen som arbetat med förstudien.
Förstudien är nu skickad på remiss, och efter inkomna synpunkter kommer stadsbyggnadsförvaltningen ta fram ett slutligt förslag som ska presenteras för nämnden. Detta beräknas ske i början av år 2026.
Förslag Befintligt
I förslaget ansluter Allélänken öster om dagens spårväg vid Åkareplatsen och nya hållplatser byggs vid platsen. Byggnader kan uppföras väster om den nya knutpunkten, vilket ramar in spårvägen i en tydlig stadsstruktur. Förslaget kan vara en kostnadseffektiv lösning då den inte innebär en större ombyggnad av spårvägsnätet.
Förslag Triangel
Förslaget innebär att en ny, kapacitetsstark så kallad triangelhållplats skapas. Förslaget liknar delvis Korsvägens tidigare utformning, och ger möjlighet till effektiva byten för kollektivtrafikresenärer. Kanalen kan frigöras från spårväg och ett nytt gång- och cykelstråk kan skapas. Då den nya knutpunkten tar stor yta i anspråk påverkas bland annat möjligheten för att uppföra nya byggnader vid Åkareplatsen.
Förslag Fyrspår
Förslag Fyrspår är en något mindre utrymmeskrävande lösning, där hållplatserna placeras i den södra delen av Åkareplatsen. Precis som i förslag Triangel kan kanalen frigöras från spårväg, och ett nytt gång- och cykelstråk kan skapas. Förslaget medför mindre effektiva kollektivtrafikbyten än Triangel, men möjliggör å andra sidan fler byggnader och en mer stadsmässig struktur vid Åkareplatsen.