En extern granskning av boendet på Hundraårsgatan ska genomföras
Publicerad 13 juni 2025
Politikerna i nämnden menar att det som skett på boendet är djupt oroande, oacceptabla och kräver fullständig transparens och självrannsakan från både politik och förvaltning. Därför vill de att en extern granskning dels ska analysera strukturella hinder som kan ha bidragit till att åtgärderna fördröjts och försvårats, dels att klargöra hur systematiska vanvård kunnat fortgå under längre tid utan att tillräckliga åtgärder vidtagits.
Granskningen ska även identifiera på vilka nivåer i organisationen det funnits brister i ledarskap, ansvarstagande och uppföljning, samt utreda hur kommunikation, rapportering och signaler om oro eller avvikelser hanterats inom verksamheten och vidare upp i förvaltningens ledning.
Dessutom ska utredningen beskriva och granska hanteringen av personalrelaterade åtgärder, inklusive utköp och omplaceringar, ur ett arbetsrättsligt och ledningsmässigt perspektiv, samt belysa hur och varför information om allvaret i situationen inte nått högsta ledningen tidigare.
Inspektion ska göras av liknande boenden
Förvaltningen fick även i uppdrag att göra en inspektion av liknande boenden för att säkerställa att inte vanvård och snarlika brister förekommer på andra platser i staden. Uppdraget ska återredovisas till nämnden så snart som möjligt.
Förvaltningen fick även i uppdrag att genomföra en riktad informationsinsats för att tydliggöra att svenska är det gemensamma språket i all yrkesmässig kommunikation på arbetsplatsen.
Många åtgärder har vidtagits genom åren på Hundraårsgatan 32 vån 3, till exempel kompetenshöjande insatser, bättre introduktionsmaterial, och åtgärder för att förbättra hälso- och sjukvårdsinsatser och ett nära ledarskap fysiskt på plats. En extra stödpedagog sattes in. Extra nattillsyn sattes in. Förra året höjdes bemanningen på boendet under en period, men sänktes på grund av den ansträngda ekonomin vid årsskiftet 2023-2024.
Nu finns större förutsättningar för bra resultat
Men åtgärderna de första åren visade sig vara otillräckliga och visade sig inte lösa problemen på längre sikt. Därför krävdes krafttag. I september förra året rekryterades ny personal och verksamheten har nu både en ny verksamhetschef och en ny enhetschef, som kommer göra det lättare med nära ledarskap på plats.
Många utbildningsinsatser och stödpersonal har satts in, som metodutvecklare och stödpedagoger som ska hjälpa till att höja kompetensen för personalen.
Nu finns större förutsättningar för bra resultat. Åtgärderna som genomförs följs upp tätare i högre chefsled och i samarbete med SAS (socialt ansvarig samordnare).