Till sidans huvudinnehåll
Utbyggnaden av en ny mötesplats vid Lundbystrands färjeläge sker i etapper. Det ger utrymme att testa nya arbetssätt och material, till exempel konstnärlig utsmyckning i form av repväv som kopplar till platsens historia med varv och sjöfart.

Test av repkonst i framväxande grön mötesplats vid Lundbystrands färjeläge

Publicerad 18 juni 2025

I maj 2024 öppnade och invigdes en ny färjeförbindelse mellan Stenpiren och Lundbystrand, tillsammans med ett nytt färjeläge, en tillfällig torgyta och en ny gång- och cykelbana. Nästa steg är utbyggnad av ett grönskande torg med platser för möten, rörelse och avkoppling. Nu testas material för konstnärlig utsmyckning med koppling till platsens historia.

Vid Pumpgatan på Lindholmen har ett område med kontor, hotell, gator, gång- och cykelbanor, ett tillfälligt torg med pergola samt ett nytt färjeläge vuxit fram. Under kommande år ska torget byggas ut permanent till en grönskande oas med träd och buskar.

– På torget ska du kunna slå dig ner – kanske för att äta lunch eller vänta på nästa färja – strosa eller bara ta det lugnt och njuta av grönskan och utsikten över älven. Grönskan ska också ge skydd mot sol och vind och bidra till en ökad biologisk mångfald på platsen, berättar projektledare Helena Karlsson Haner, exploateringsförvaltningen.

Konstnärlig utsmyckning som kopplar till platsens historia

Utbyggnaden kommer att ske i etapper, vilket ger utrymme för att testa nya arbetssätt och material. Just nu testas konstnärlig utsmyckning i pergolan i form av en repväv i ull. Ett samarbete med riggmästa­re Nisse Holmdahl, textilkonstnär Emelie Röndahl och White arkitekter AB, som arbetar med utformning av platsen på uppdrag av exploateringsförvaltningen.

Repväven är ett sätt att koppla platsen till dess historia med varv, sjöfart och sjömanskonst samt till textilarbetaren Elin Svensson, som gett namn åt gatan vid torget. Vävens motiv är inspirerad av Hisingsvassen som fanns på platsen innan hamnområdet fylldes ut.

Tekniken som använts är en kombination av repslagning, vävning och ryaknutar ihopsatta till en så kallad luseplatting, som används inom sjöfarten för att skydda segel från slitage.

– Om repväven står sig över tid och blir ett uppskattat inslag kommer vi att använda den i befintlig men även i den större pergolan som vi ska bygga på torget. Där är tanken att vävens utformning ska påminna om en drömfångare och utgöra navet i den gröna oas som torget ska bli, förklarar Helena.


Utsmyckning med repkonst är ett samarbete med riggmästa­re Nisse Holmdahl, textilkonstnär Emelie Röndahl och White arkitekter AB, som arbetar med utformning av platsen på uppdrag av exploateringsförvaltningen.

Fler sittplatser och en allé under 2026

Nästa utbyggnadsetapp startar under 2026. Då ska platsen få fler sittplatser samt den första permanenta grönskan i form av en blandallé med oxel, lönn och fågelbär.

Anledningen till att torget byggs ut stegvis är att byggnationen behöver anpassas efter övriga planerade projekt i området.

– Det handlar om planering för utfyllnad av Lundbyhamnen och en gång- och cykelbron över älven. Därför kan vi i dagsläget inte säga när torget är helt utbyggt och klart, säger Helena.

${loading}