Distansundervisning gav henne en ny chans - nu siktar hon på gymnasiet
Publicerad 5 maj 2025
I Göteborg erbjuds nu distansundervisning som särskilt stöd för elever i årskurs 6–9 som inte kan delta i ordinarie undervisning på grund av medicinska, psykiska eller sociala utmaningar. Det gäller elever i fristående och kommunala skolor i hela Sverige.
”Ett nytt typ av stöd som ger nya framtidsmöjligheter för elever med den här typen av utmaningar”
–Distansundervisningen har betytt mycket, berättar eleven. Det har gett mig chansen att söka in till gymnasiet. Utan den här möjligheten hade jag inte blivit godkänd, fortsätter hon.
Eleven och hennes mamma är mycket nöjda med distansundervisningen.
–Jag ser att min dotter mår så mycket bättre och utvecklas jättebra, berättar mamman. Det är ett nytt typ av stöd som ger nya framtidsmöjligheter för elever med den här typen av utmaningar. Jag har bara positivt att säga, fortsätter hon.
Vägen tillbaka till skolan genom distansundervisning
Innan eleven började med distansundervisning hade hon kämpat med skolan under en längre period. Hon var sjukskriven och hade svårt att fokusera på skolarbetet. Mamman berättar att de sökte efter alternativ som kunde hjälpa hennes barn att komma tillbaka till skolan och genomföra sin utbildning.
Mamman kom i kontakt med distansundervisningen via goteborg.se. Där läste hon om den nya möjligheten att få distansundervisning som särskilt stöd och tog kontakt med rektorn på elevens skola för att skicka in en förfrågan.
Hösten 2024 blev eleven en av de första grundskoleeleverna i Sverige att ta del av distansundervisning som särskilt stöd.
En skoldag på Elyseum distans
Elever som går på Elyseum distans jobbar hemma med sina ämnen i eget tempo och har kontakt med mentor och lärare via chatt och videomöten. Eleven berättar att det är lätt att få kontakt med lärarna om hon undrar något och att de är snabba på att svara.
Det bästa med distansundervisningen tycker eleven är möjligheten att kunna sitta hemma och jobba i eget tempo. Hon kan välja vilka ämnen hon vill jobba med och när hon är redo för nästa uppgift.
–Jag har möjlighet att sitta med ämnen en hel dag. Det gör att jag lär mig mycket och kan komma djupare i ämnet, säger eleven som samtidigt betonar att det krävs en del disciplin och motivation för att lyckas med distansundervisningen:
–Distansundervisningen är individanpassad och man får mycket hjälp, men det krävs att man har en egen vilja att få betyg, säger hon.
”Det kan bara bli bättre”
Till andra elever som kämpar med en hög skolfrånvaro på grund av medicinska, psykiska eller sociala problem säger eleven och mamman ”Sök bara! Det kan bara bli bättre”.