Elevernas unika erfarenheter resulterar i en bok
Publicerad 4 oktober 2024
De flesta elever har bidragit med berättelser på sin egen nivå och vi som medarbetare har kompletterat med texter när det har behövts. Eleverna har fått arbeta med frågor som “Vad behöver jag för att kunna utvecklas och må bra?” och “Vad vill jag att andra ska veta om mig?”, berättar Angelika Fors, logoped, och Maria Arhage, skolbibliotekarie, och samordnare av arbetet med boken.
Eleverna har skrivit både berättande texter, faktatexter och illustrerat.
— Det har varit fantastiskt att se hur eleverna har utvecklats genom projektet och vågat uttrycka sina tankar och känslor, säger Maria Arhage.
Boken inleds med en reflektion av rektor Helena Falk. Hon beskriver den isolering och de missförstånd som elever med funktionsvariationer ofta möter.
— Vi ville skapa en plattform där varje elevs unika röst och erfarenheter kunde få utrymme. Genom elevernas ögon och hjärtan utforskar vi en värld full av utmaningar och segrar, där varje steg tas med mod, kreativitet och glädje, säger Helena Falk.
Lanseringsfest och glass till alla
När boken var färdig och tryckt fick alla elever gå på lanseringsfest. De samlades i biblioteket och fick var sitt exemplar av boken. Angelika och Maria hade lagt ett unikt bokmärke i varje bok till varje elev –så att eleverna enkelt skulle hitta sina egna bidrag.
”Är min text med i boken?” frågade en elev förvånat. När Angelika svarade ja, sprack eleven upp i ett stort leende.
Som en överraskning bjöds alla på glass, eleverna jublade, och en elev uttryckte att det var en ”speciell dag”, medan en annan föll ihop på skoj för att visa sin glädje.
Angelica Fors och Maria Arhage visar upp boken. "Det har varit så roligt att se både elevernas och medarbetarnas engagemang. Deras bidrag i text och bild har verkligen överträffat våra förväntningar."