”Eleverna tyckte att det var jättespännande”
Publicerad 28 februari 2019
– Växter, svampar och småkryp kan vi ju jobba med utomhus, men de stora djuren är svårare. Att låna ”rovdjurslådan” var en bra möjlighet att få in det i klassrummet, säger Elisabeth Lundmark.
Fokus på att känna och uppleva
Lådan innehöll pälsar från varg, lodjur, björn och järv. Där fanns skallar, tassar, en örnklo och örnfjäder. Men också informationsblad, böcker och annat som kan användas i undervisningen. Enligt Elisabeth var lådan väldigt uppskattad av både elever och personal. Eleverna kunde se hur stora djuren är, jämföra pälsarna och se hur tänderna är anpassade efter vad djuren äter.
– Eleverna tyckte att det var spännande. Fokus var på att känna och uppleva. Det blev väldigt verkligt för eleverna och var verkligen en succé, säger Elisabeth.
Kunskapen sitter kvar
Elisabeth använde sig framför allt av lådan i NO-undervisningen. Men även i andra ämnen. I lådan fanns en tumstock med olika djurs mankhöjd. Eleverna fick stå på alla fyra och jämföra sin egen mankhöjd med till exempel en björns.
– Det tyckte de var väldigt kul. I matten kunde vi också mäta djurens spår och till exempel se hur stort ett björnspår är.
Hovåsskolan fick låna lådan i två veckor. Efteråt har Elisabeth och eleverna fortsatt att prata om djuren och de har repeterat vad de lärde sig.
– Även om vi har avrundat arbetet om skogen så sitter detta verkligen kvar. Eleverna nämner ofta lådan. De fick använda så många sinnen, så detta stack ut. Kunskapen satte sig verkligen.