Till sidans huvudinnehåll

”Eleverna tyckte att det var jättespännande”

Publicerad 28 februari 2019

Hur stora tänder har ett lodjur? Hur vass är en örnklo? Och vem har egentligen mjukast päls, vargen eller björnen? När eleverna på grundsärskolan Läsö vid Hovåsskolan skulle lära sig om skogen och svenska rovdjur valde läraren Elisabeth Lundmark att låna en låda från länsstyrelsen – fylld med pälsar, skallar och tassar. Tack vare lådan kunde eleverna använda många sinnen samtidigt.

– Växter, svampar och småkryp kan vi ju jobba med utomhus, men de stora djuren är svårare. Att låna ”rovdjurslådan” var en bra möjlighet att få in det i klassrummet, säger Elisabeth Lundmark. 

Fokus på att känna och uppleva 

Lådan innehöll pälsar från varg, lodjur, björn och järv. Där fanns skallar, tassar, en örnklo och örnfjäder. Men också informationsblad, böcker och annat som kan användas i undervisningen. Enligt Elisabeth var lådan väldigt uppskattad av både elever och personal. Eleverna kunde se hur stora djuren är, jämföra pälsarna och se hur tänderna är anpassade efter vad djuren äter. 

– Eleverna tyckte att det var spännande. Fokus var på att känna och uppleva. Det blev väldigt verkligt för eleverna och var verkligen en succé, säger Elisabeth. 

Kunskapen sitter kvar

Elisabeth använde sig framför allt av lådan i NO-undervisningen. Men även i andra ämnen. I lådan fanns en tumstock med olika djurs mankhöjd. Eleverna fick stå på alla fyra och jämföra sin egen mankhöjd med till exempel en björns.

– Det tyckte de var väldigt kul. I matten kunde vi också mäta djurens spår och till exempel se hur stort ett björnspår är.

Hovåsskolan fick låna lådan i två veckor. Efteråt har Elisabeth och eleverna fortsatt att prata om djuren och de har repeterat vad de lärde sig.

– Även om vi har avrundat arbetet om skogen så sitter detta verkligen kvar. Eleverna nämner ofta lådan. De fick använda så många sinnen, så detta stack ut. Kunskapen satte sig verkligen.

 

${loading}