Till sidans huvudinnehåll

Jättestensskolan har ökat resultaten i matematik på mellanstadiet tre år i rad

Publicerad 27 maj 2024

​​​​​​​På Jättestensskolan har eleverna i mellanstadiet ökat sina resultat i matematik tre år i rad och skolan har också arbetat med övergången mellan årskurs 3 och 4. – Just när det gäller matematiken så har vi sett till att ha behöriga lärare i matematik och kontinuitet vilket skapar trygghet, säger Anna Wiking, biträdande rektor på Jättestensskolan.

Trygghet i övergången mellan årskurs 3 och 4 

Skolan jobbar med att övergången mellan årskurs 3 och 4 ska bli lättare för eleverna och ha kontinuitet. Målet är att eleverna ska träffa så få lärare som möjligt under sin skoldag. Det innebär att två lärare delar på de teoretiska ämnena i en årskurs. 

Oftast är det en lärare som undervisar i matte/NO och en i SO/svenska och skolan har arbetat med detta under en längre tid, vilket har gett positiva resultat under flera år, berättar Anna.  

Arbetssättet innebär att förändringen för eleverna att gå från lågstadiet till mellanstadiet blir lättare och vi säkerställer att varje elev ska bli sedd.  

Vår upplevelse är att arbeta med relationerna med eleverna är en röd tråd i vår verksamhet och en viktig del i att våra elever lyckas. Trygghet och kontinuitet är grundstenarna i att skapa bra förutsättningar för att elever ska växa och utvecklas, fortsätter Anna.

Ökade resultat i ämnet matematik

Undervisningen i matematik har under en längre period varit ett prioriterat område på Jättestensskolan. Man har sett att det är avgörande för eleverna att behärska den grundläggande matematiken. Att undervisningen i matematik har prioriterats har lett till att eleverna på Jättestensskolan i mellanstadiet har ökat sina resultat i matematik tre år i rad.

Vi har satsat på behöriga matematiklärare på mellanstadiet och vi har även följt upp resultaten gällande studiero. På det sättet har vi skapat förutsättningar för ett tvålärarsystem i de årskurser där vi ser att det finns behov av extra stöd, berättar Anna.

Lärarna har täta avstämningar i form av diagnoser och test för att se att eleverna utvecklas och följer med i undervisningen. Detta gör att skolan vet när de behöver göra extra insatser. Skolan har två förstelärare med särskild kunskap och kompetens i matematik som har varit en bidragande faktor till utvecklingen av ämnet på skolan. De har arbetat länge och varit mentorer till nya lärare som börjat på skolan.  

Lärarna använder också ett läromedel som sträcker sig från åk 4–9. Detta ökar ytterligare känslan av kontinuitet och trygghet hos eleverna. Lärarna arbetar systematiskt och undervisningen följer en röd tråd, avslutar Anna.

Matematik är ett prioriterat utvecklingsområde i grundskoleförvaltningen. Kvalitetsanalysen visar att tidig utveckling av språk- och taluppfattning är viktigt för elevers framtida lärande samt att lärarnas kompetens i att undervisa betyder mycket för elevernas utveckling. Därför satsar grundskoleförvaltningen på kompetensutveckling för lärare och specialpedagoger i taluppfattning. Syftet är att ge lärarna i förskoleklass och specialpedagogisk personal en djupare förståelse av elevers utveckling av taluppfattning och nya insikter i hur undervisningen kan planeras, genomföras och följas upp. 

Här kan du läsa mer om kompetensutveckling för lärare i matematik: Att förstå och använda tal – grunden läggs i tidig ålder

${loading}