Till sidans huvudinnehåll
Yousra Jaafar och Talha Adil turas om att läsa för fritidsbarnen på Landamäreskolan.

Sommarjobbande gymnasieelever ska minska sommarens lästapp

Publicerad 27 juni 2024

Under sommaren riskerar glappet mellan elever som läser mycket och lite att öka. Projektet Läsa äger tar hjälp av sommarjobbande gymnasieelever för att locka fler barn att läsa.

Under våren har pilotprojektet Läsa äger förberetts på skolor, fritidshem och folkbibliotek. Nu är det dags för sommarjobbarna att göra sin del i insatsen. Syftet är att öka läsintresset och minska lästappet som uppstår under sommaren. 

 – I skolans värld är vi väl medvetna om att många barn tappar i läsförmåga under sommaren. Mest tappar de som är lässköra, när läsning är svårt är det enkelt att välja bort läsning under sommaren. Efter sommaren ser man därför att klyftan har ökat mellan de barn som har flyt i sin läsning och de som tycker läsning är svårt, säger Annika Andersson, utvecklingsledare på grundskoleförvaltningen som samordnar insatsen.

Minskar klyftorna

Med hjälp av gymnasieungdomar som läsande förebilder på fritidshem vill vi bidra till att stärka sommarläsningen. Det är ett yrkesöverskridande samarbete mellan lärare, skolbibliotekarie, lärare i fritidshem, folkbibliotekarier, vårdnadshavare och sommarjobbare, där alla samarbetar för att hjälpa barnen till en läsande gemenskap.

–  Det märks att barnen tycker att det är roligt när vi läser för dem, säger Talha Adil, en av gymnasieeleverna som valt att sommarjobba i projektet.

Talha turas om att läsa med Yousra Jaafar. En klunga barn sitter på en filt i gräset och lyssnar uppmärksamt en stund, sedan bryter de upp och fortsätter att leka.

 – Sommarläsning kan minska klyftorna och därför behöver vi hjälpas åt. Störst effekt får sommarläsningen när barnen får läsa det som intresserar dem själva, säger Annika Andersson.

Högläsande förebilder ska inspirera till mer läsning 

Under tre veckor sommarjobbar sex gymnasieungdomar som läsande förebilder på Landamäreskolan. Deras uppdrag är att på fritidshem högläsa för barngrupperna och varva högläsningen med rörelseglädje och lekfulla aktiviteter. Läsgrupper med kortare högläsningsstunder blir en självklar rutin för fritidsbarnen under de här veckorna. Ungdomarna börjar sitt sommarjobb med en utbildningsdag för att bli stärkta i sitt uppdrag som läsfrämjare och besöker sedan fritidshemmen rustade med litteratur och material för aktiviteter, med vetskapen om att de har ett uppdrag där de verkligen kan göra skillnad för de här barnen.

 – Förutom att hoppas på att se ett ökat intresse bland barnen och ett minskat lästapp, så testar vi även samarbetsformer och arbetsmetoder för att utvärdera hur den här typen av samarbete skulle kunna bli hållbart även på sikt och kanske i utökad form i staden, säger Annika Andersson.

Läsa äger sprids nationellt

Läsa äger startade i Botkyrka kommun 2018 för att minska lästappet under sommaren. Satsningen har haft god utdelning både på lästappet, men också på hur samarbetet upplevs hållbart på sikt. Nu sprids Läsa äger nationellt och många kommuner hakar på med liknande insatser. Här i Göteborg är satsningen ett samarbete mellan grundskoleförvaltningen, arbetsmarknad och vuxenutbildningen och kulturförvaltningen.

Även Svartedalsskolan som tillhör samma skolområde har deltagit i samarbetet under våren. Med få elever inskrivna på fritids, har deltagande årskurser istället förberett för sommarläsningen med metoder som passar de något äldre eleverna.

Samtidigt som Läsa äger pågår finns även Sommar i Länsman där sommarjobbare tillsammans med handledare leder idrottsaktiviteter, spel, lekar, skapande och läsfrämjande aktiviteter utomhus tillsammans med barn, unga och föräldrar i Länsmansgården. Den är öppen för alla sommarlovslediga barn, ungdomar och föräldrar. Bakom satsningen står Västra götalandsregionen, föreningen Biblioteksvännerna, Landamäreskolan och koordinator för familjecentrerat arbete i Biskopsgården.


${loading}