“I händelsernas centrum” – tre performanceverk och ett panelsamtal
Publicerad 30 april 2025
Göteborgs Stad planerar att utveckla evenemangsområdet med nya arenor, sporthallar, bostäder och utemiljöer. Under våren 2025 skriver Göteborg Konst fram ett konstprogram för den planerade framtida offentliga konsten i området mellan Nya Ullevi och Svenska Mässan. Konstprogrammets tematik är “I händelsernas centrum”.
Evenemangsområdet skapar sociala möten genom arenornas storskaliga evenemang, men också i det småskaliga som sker mellan individer som bor, arbetar, idrottar eller kopplar av där. Den offentliga konsten i området föreslås därför operera i spänningsfältet mellan det vardagliga och det extraordinära.
Konstprogrammets konstnärliga tematik fokuserar också på “evenemanget” som begrepp och logik. I den historiska definitionen beskrivs ordet som en händelse som uppfattas som något märkligt eller viktigt.
Evenemanget har också en naturlig temporär logik; det är något som sker tillfälligt. Detta fokus på nuet, och att gemensamt skapa tillfällen med en koncentrerad närvaro, förenar evenemangsområdets sociala förutsättningar med tillvägagångssätt från performativa konstpraktiker.
Nu bjuder Göteborg Konst in till nästa del av arbetet: en eftermiddag och kväll med tre performanceverk och ett panelsamtal onsdag den 21 maj.
Konstnärerna Linnea Hansander, Klas Barbrosson och Elin Wikström är inbjudna för att gestalta, komplettera och reagera på tematiken. De kommer att visa befintliga performanceverk som krokar i konstprogrammets tematik.
Verken följs av ett panelsamtal med utgångspunkt i frågor som till exempel hur gränsdragningen mellan det tillfälliga och det permanenta inom den offentlig konst kan luckras upp.
Göteborg Konst tar fram konstprogrammet på uppdrag av exploateringsförvaltningen, Higab AB och idrotts- och föreningsförvaltningen, inom ramen för enprocentregeln för offentlig konst i Göteborg.
Eventet och konstnärernas bidrag ingår som en förstudie i programmet.
De politiska beslut som fattats hittills gäller fortsatt planering. Det är först till 2027 som de första genomförandebeslutet planeras och det blir klart om konstprogrammet kan genomföras.
Program onsdag 21 maj
Plats: området runt landeriet Stora Katrinelund, Katrinelundsgymnasiet och korsningen Ullevigatan/Skånegatan.
14.30–17.30: Elin Wikström utför performanceverket “Röda linjer”
Plats: Katrinelundsgymnasiets samlingssal,
Skånegatan 14.
17.15 Insläpp.
17.30 Introduktion av Sarah Hansson, processledare offentlig konst, och John Huntington, konstkonsult.
17.45 Klas Barbrossons performance, “PowerPoint II”.
18.15 Paus med goda mackor.
18.30 Linnea Hansanders performance, “Repeat-karaoke”.
19.15–20 Panelsamtal med medverkande konstnärer. Sarah Hansson och John Huntington modererar.
Ingen föranmälan krävs. Välkommen!
Om performanceverken
Elin Wikström, “Röda linjer”: “Verket utgår från samtal om nyheter som en viktig vardaglig och social beståndsdel, i ljuset av ett nytt informationslandskap. I projektet undersöks och diskuteras medietillit, medieanvändning och nyhetsproduktion utifrån exemplet Rysslands krig i Ukraina. Fokus ligger på instängdheten i åsiktsbubblor på digitala torg i relation till mellanmänskliga möten och samtal i offentliga rum.
Verket pågår under tre timmar och består av en stationär del i närheten av landeriet Stora Katrinelund. Här utför en medverkande olika performativa handlingar non-stop. Verkets rörliga del utspelar sig på gångbanorna vid Katrinelundsgymnasiet och korsningen Ullevigatan/Skånegatan. Det består av en person som utför intervjuer i rollen som ”flygande reporter”.
Elin Wikström (född 1965) är baserad i Göteborg. Hennes verk är deltagardrivna, äger rum i dialog med olika sammanhang och ifrågasätter normer, värden och logiker för hur vi talar, tänker och handlar. Syftet med den konstnärliga praktiken är att reflektera över aktuella sociala, politiska och kulturella frågor. Hennes konstnärliga metod tillhör 1990- och 2000-talens utveckling inom processbaserad, socialt engagerad konst.
Medverkande aktör: Denis Romanovski.
Klas Barbrosson, “PowerPoint II”: “Verket påbörjades under 2025 och är sprunget ur ett verk jag tidigare visat på Galleri Thomassen och på Louisiana i Danmark. Jag började närstudera livscoacher på YouTube. Sen fastnade jag för PowerPoint. Kanske mer ordet, vad är det frågan om här egentligen? Sen tänkte jag att jag vill prova på det här med PowerPoint så jag började ofrånkomligen frekventera konferenser. Det var nytt för mig. Jag såg genast att tilltugget var väldigt prioriterat (goda mackor). Sen antecknade jag rubrikerna i de PowerPoints jag såg och översatte dom till min konstnärliga praktik.
För detta event genomförs en PowerPoint med inspiration från Evenemangsområdet och rubriker i Göteborgs Stads PowerPoint-presentationer. Jag gillar sättet jag tvingas förhålla mig till ett ramverk och ett språk, och i det beskriva min konst, på fullaste allvar.”
Klas Barbrosson (född 1976) bor och arbetar i Göteborg. Han arbetar med energi från olika saker och material. Han är intresserad av makt, kontroll och begränsningar, och har noterat att makt inte bara utövas genom olika strukturer, utan också genom att bestämma vilka energier och stämningar som krävs för att kontrollen och ledningen ska vara effektiv. Klas Barbrosson har rönt stor uppmärksamhet genom sina spektakulära performances med färgade rökbomber i offentliga rum. Hans praktik kretsar kring performance, foto, video, skulptur och måleri.
Linnea Hansander, “Repeat-karaoke”: “Repeat-karaoke är en karaokekväll med bara en enda låt på menyn, tillgänglig i tre hastigheter: vanlig, mycket långsam, eller mycket snabb. Vi gör det kollektiva åtagandet att hålla fast vid låten för att se om vi genom upprepning kan ta oss igenom – och kanske bortom – texten och musiken, och nå en annan sorts mening.
Att repetera är både en uråldrig meditativ metod för att höja sig bortom den rationella hjärnans verksamhet, och hitlåtens reproduktiva funktion. Hitlåten är gjord för att repeteras, fastna, spelas igen och igen. För varje repetition blir den en större del av det kollektiva minnet av en tid, en sommar, en känsla. Att trycka på repeat-knappen är en kärlekshandling. och ett åtagande bortom det vettiga.
Det otroliga med karaoke är att det innehåller nästan allt en hjärna och ett hjärta kan hålla på med samtidigt: lyssnande, läsning, uttrycksfullhet, sårbarhet, samarbete, fest.”
Medverkande aktör: John Cleasson.
Linnea Hansander (född 1983) bor och arbetar i Stockholm. Hon arbetar med performance, installationer och iscensättningar, som ofta handlar om fenomen som tiden skapar i en människa (till exempel sorg, minnen och förlust). Gestaltningarna har fokus på upplevelsen och eftersträvar medvetandetillståndet när saker är både på låtsas och inte. Linnea Hansander intresserar sig för utrymmen mellan och inuti människor där känslor och upplevelser utspelar sig och hon lånar metoder från underhållning, fester och mytologi, för att förklara och stå ut med existentiella frågor och livets förluster.