Till sidans huvudinnehåll
En modell över hur området kan te sig. Det är en bred allé tvärs igenom området och byggnader i en lägre höjd än de som finns i Centralenområdet.
Visionsbild från detaljplanen för Norr om Nordstan.

Detaljplanen för Norr om Nordstan börjar gälla

Publicerad 28 juni 2024

Mark- och miljööverdomstolen har meddelat att den inte ger prövningstillstånd till de som i ett sent skede överklagat detaljplanen för Norr om Nordstan. Det betyder att detaljplanen får laga kraft, och alltså börjar gälla.

Stadsbyggnadsdirektör Henrik Kant är nöjd med beslutet.

– Det här var ett efterlängtat beslut. En viktig pusselbit för hela Centralenområdet, säger han.

En viktig del av detaljplanen är en av uppgångarna från Västlänken, men även annan stadsutveckling i detaljplaneområdet.

– Nu kan vi gå vidare med byggrätter för bland annat centrumbebyggelse, kontor och bostäder både inom och utanför riksintresset för kulturmiljö. Här planerar vi både uppgång från den kommande Västlänken och en kollektivtrafikbro som kommer gå igenom en kommande byggnad, säger Henrik Kant.

I ett centralt läge ligger en viktig pusselbit för att bygga ihop centrum, Centralenområdet och Älvstaden. Nära centralen och operan, mellan Nordstans norra entré, Götatunneln och Nils Ericsonterminalen ligger området som bland annat ska utvecklas med bostäder, kontor, handel, en boulevard och så uppgången från Västlänken.

Detaljplanen antogs av kommunfullmäktige i februari 2023 och överklagades sedan av bland andra Föreningen Nätverk Trädplan Göteborg och Götiska Förbundet till Mark- och miljödomstolen som fastställde kommunens beslut att anta detaljplanen. Mark- och miljööverdomstolen har nu beslutat att inte ge prövningstillstånd. Det innebär att Mark- och miljödomstolens dom gäller och att detaljplanen nu får laga kraft.

– Detaljplanen gör det möjligt att bygga över och bredvid Västlänkenstunneln inom flera framtida 3D-fastigheter och ovanpå varandra. En till två meter ovanför tunneltaket kommer den nya boulevarden och över boulevarden kommer Hisingsbro-rampen för kollektivtrafik att gå, förklarar Emir Aganovic, projektledare för Norr om Nordstan.

Enligt planen ska hela området bli lättare att ta sig fram i till fots, med cykel eller kollektivtrafik. En hållplats för buss och spårvagn vid Kanaltorget ska byggas i senare skedet vilket kommer att göra det lätt att byta för resenärer både för resor inom regionen och staden.

– Boulevarden kommer att gestaltas så att det är tydligt att det är ett viktigt stråk och att det blir liv och rörelse i stadsrummet. Den är tänkt att ha trädplanteringar på båda sidor av gatan. Det kommer att vara kollektivtrafik som prioriteras här. I planen har vi också säkerställt möjlighet för framtida spårvägensträckningen i boulevarden och vidare mot Gullbergsvass, berättar Emir Aganovic.

Meningen är att det ska vara enkelt, tryggt och smidigt att röra sig inom området, att det ska vara en välkomnande plats för alla människor som kommer samlas och röra sig i den stadsmiljö som kan växa fram Norr om Nordstan.  

Vill du vet mer? 
Läs mer på Göteborg Växer och Plan- och byggprojekt

${loading}