Till sidans huvudinnehåll
Foto: Frida Winter

Så ska fler bli behöriga och legitimerade lärare i fritidshem

Publicerad 4 september 2024

58 medarbetare på Göteborgs kommunala fritidshem studerar just nu på arbetstid för att bli behöriga lärare. -Fritidshemmen har blivit en ännu bättre plats för elevernas lärande och utveckling, säger Eva Demka, biträdande rektor på Svartedalsskolan som fått fler behöriga lärare tack vare satsningen.

Grundskoleförvaltningen i Göteborg har för få behöriga och legitimerade lärare i fritidshemmen. 

Grundskoleförvaltningen har gjort det möjligt för medarbetare i fritidshem att studera på arbetstid med full lön. Totalt har 49 kommunala grundskolor i Göteborg tagit del av stödet 2024. Tack vare satsningen har cirka 65 medarbetare blivit behöriga och just nu studerar dessutom ytterligare 58 medarbetare, säger Maria Nord, tillförordnad enhetschef för Kompetensförsörjningsenheten, och fortsätter: 

Från dag ett då utbildning börjar kan vi se att kvaliteten i undervisningen ökar. Bland annat då studierna öppnar upp för djupare kollegiala diskussioner om verksamheten. Men också för en mer medveten planering och struktur utifrån läroplanen.  

Skollagen kräver att det finns behöriga och legitimerade lärare i fritidshemmet 
Sedan 2019 kräver skollagen att personal som ansvarar för undervisningen i fritidshem ska vara behöriga och legitimerade lärare. Grundskoleförvaltningen gjorde därför en kartläggning som visade att det saknades lärare med behörighet och legitimation i flera av fritidshemmen i Göteborg.  

Från 2020 har alla kommunala grundskolor i Göteborg kunnat ansöka om ekonomiskt stöd för att kunnat ta in vikarier då medarbetare studerar. Hittills har alla skolor som sökt stödet fått det, säger Maria Nord.  

Svartedalsskolan ser betydande förbättringar 
Svartedalsskolan är en skola som nu har fler behöriga och legitimerade lärare i fritidshem delvis på grund av det ekonomiska stödet.

Sedan våra medarbetare utbildat sig till lärare i fritidshem ser vi betydande förändringar och förbättringar vad gäller undervisningen. Våra medarbetare kan nu använda teoretiska kunskaper i praktiska situationer. En ökad medvetenhet om pedagogiska metoder och teorier har bland annat gjort undervisningen mer anpassad för elever med olika behov och förutsättningar, säger Eva Demka, biträdande rektor på Svartedalsskolan.

${loading}