Till sidans huvudinnehåll

Här är eleverna med och utformar sin nya skola

Publicerad 17 augusti 2023

Nyligen besökte cirka tio elever på Gärdsåsskolan ett arkitektkontor i Göteborg för att påverka utformningen av sin nya skola. ”Det var intressant och roligt. Vi fick se en skiss över vår skola i 3D som vi fick tycka till om. Det känns kul att vara med och påverka. Jag önskar mig sköna möbler och ställen där vi kan hänga” säger en av eleverna.

I januari 2022 stod Gärdsåsskolan nya skolbyggnad klar. Idag går här 335 elever i årskurs 4-9, men inom två år ska skolan kunna ta emot upp till 650 elever. För att det ska gå renoveras en gammal del av skolan som funnit sedan 1959. Sedan i höstas har skolans elevråd, med representanter från varje klass, fått chans att påverka hur skolan ska se ut.

”Eleverna har träffat inredningsarkitekterna flera gånger för att se på skisser och berätta om sina önskemål. Bland annat har de tyckt till om färger, möbler och möblering. De har också många idéer kring utemiljön. Till exempel vill de gärna ha en konstgräsplan - vilket också ska bli verklighet framöver” säger Kenneth Jonsson Stålnacke, biträdande rektor på Gärdsåsskolan, och fortsätter:

”Många gånger är eleverna mycket bättre än oss vuxna på att tänka kreativt. Det är inte så inrutade i sitt sätt att tänka kring hur skolor kan se ut. Eleverna är också bra på att se vad som kan göras bättre i skolan och vad som inte fungerar. För oss är det väldigt berikande att ha med eleverna i detta arbete.”

”På vår nya skola vill jag att det ska finnas bra ställen att hänga på. Lite liknande ”grottan” som finns vid entrén i vår skola idag. Där finns bra ställen att hänga men också pingisbord och ett café precis intill” säger en elev.

”Vi vill att eleverna ska trivas här och känna att det är deras skola. Därför är det viktigt att de får vara med och utforma skolan” säger Kenneth som här syns på bild tillsammans med skolans rektor Marie Carlsson.

Med hjälp av eleverna bygger staden bättre skolor
När Göteborgs Stads bygger skolor är det viktigt att eleverna är delaktiga. Grundskoleförvaltningen och stadsfastighetsförvaltningen har därför arbetat fram en ny anvisning som ska hjälpa bland annat rektorer, utvecklingsledare och projektledare kring hur elever ska bli delaktiga när skolor byggs.

”Genom att vi förstår elevernas behov och önskemål ökar chansen för att vi fattar beslut som är bra för eleverna. Det finns dessutom ett starkt samband mellan elevers delaktighet och det bästa för eleverna. Kort sagt kan vi med hjälp av eleverna bygga bättre skolor” säger Mia Isacson och Andreas Forsberg, som båda jobbar på grundskoleförvaltningen som utvecklingsledare på Fastighetsutveckling.


${loading}