Till sidans huvudinnehåll

Felaktiga fakturor för fritidshem - du kommer få en ny faktura

Publicerad 21 maj 2024

För ett par veckor sedan skickade grundskoleförvaltningen ut felaktiga fakturor till vårdnadshavare med barn på fritidshem. Nu har leverantören hittat felet. För dig som vårdnadshavare betyder det att alla fakturor för maj månad kommer att tas bort och du ska inte betala den fakturan du har nu.

Uppdaterad 240604

För ett par veckor sedan skickade grundskoleförvaltningen ut felaktiga fakturor till vårdnadshavare med barn på fritidshem. Tyvärr kan vi inte få fram en lista på alla de felaktiga fakturorna som har gått ut. Därför måste vi ta bort alla fakturor.

Alla fakturor för maj månad kommer därför att tas bort och du ska inte betala den fakturan du har nu. Det gäller även för de vårdnadshavare som har fått faktura med rätt belopp.

Grundskoleförvaltningen kommer att skicka ut en ny faktura för maj månad. Du får därför två fakturor i juni, en för maj och en för juni.

Om du redan har betalt (e-faktura eller pappers faktura)

Om du har betalat din gamla faktura för maj den 27 maj och framåt kommer den dras av på fakturan för juni. (det kan dock finnas enstaka fall där pengarna dras från den nya fakturan för maj) 

Om du betalade din gamla faktura för maj månad innan den 27/5 så kommer dessa pengar att användas för att betala din nya faktura för maj. Så länge du har pengar kvar hos grundskoleförvaltningen kommer pengarna användas för att betala dina fritidshemsfakturor. 

Om du har autogiro

Om du har autogiro behöver du inte göra något. Den gamla fakturan tas bort innan den dras från ditt konto och du kommer att få en ny faktura. Du kommer då få två fakturor som dras i juni, en för maj och en för juni.

Om du har e-faktura

Om du har e-faktura kommer den gamla fakturan tas bort och du kommer att få en ny faktura. Du kommer då få två fakturor i juni, en för maj och en för juni. 

Om du har en e-faktura som du redan har lagt upp för betalning så måste du plocka bort den. Du kommer få en ny faktura. Du kommer då få två fakturor i juni, en för maj och en för juni.

Om du har frågor

Om du har frågor kan du kontakta grundskoleservice på telefon 031-365 09 60 eller e-post grundskola@grundskola.goteborg.se

Frågor och svar

Varför fel har uppstått och vad för fel det rör sig om?

Det blev fel hos leverantören efter en uppdatering av deras system. Vår egen utredning tyder på att systemet inte har känt av när vårdnadshavare även har yngre syskon i förskola. Har man yngre syskon på förskola ska man debiteras ett lägre pris på grund av syskonrabatt. De fakturor som har gått ut har blivit utan syskonrabatt.

Varför tar ni inte bara bort de som har fått fel faktura och inte alla fakturorna?

Tyvärr kan vi inte få fram en lista på alla de felaktiga fakturorna som har gått ut. Därför måste vi ta bort alla fakturor.

Kommer dessa felaktiga fakturor makuleras och nya skickas ut?

Ja, alla fakturor för maj månad kommer att tas bort och du ska inte betala den fakturan du har nu. Du som vårdnadshavare behöver inte göra något. Grundskoleförvaltningen kommer att skicka ut en ny faktura för maj månad. Du får därför två fakturor i juni, en för maj och en för juni.

Vad händer om jag har autogiro?

Om du har autogiro behöver du inte göra något. Den gamla fakturan tas bort innan den dras från ditt konto och du kommer att få en ny faktura. Du kommer då få två fakturor i juni, en för maj och en för juni som kommer dras automatiskt som vanligt.

Vad händer om jag har e-faktura?

Om du har e-faktura kommer den gamla fakturan tas bort och du kommer att få en ny faktura. Du kommer då få två fakturor i juni, en för maj och en för juni.

Vad händer om jag har e-faktura som jag redan lagt upp för betalning?

Om du har en e-faktura som du redan har lagt upp för betalning så måste du plocka bort den. Du kommer få en ny faktura. Du kommer då få två fakturor i juni, en för maj och en för juni.

Jag har redan betalat min faktura, vad ska jag göra då?

Om du har betalat din gamla faktura för maj den 27 maj och framåt kommer den dras av på fakturan för juni. (det kan dock finnas enstaka fall där pengarna dras från den nya fakturan för maj) 

Om du betalade din gamla faktura för maj månad innan den 27 maj så kommer dessa pengar att användas för att betala din nya faktura för maj. Så länge du har pengar kvar hos grundskoleförvaltningen kommer pengarna användas för att betala dina fritidshemsfakturor. 

Jag har betalat min faktura och betalade för mycket. Hur gör jag om jag vill ha tillbaka mina pengar i stället för att dom ligger kvar hos grundskoleförvaltningen?

Om du i stället vill att grundskoleförvaltningen ska betala tillbaka dina pengar ska du kontakta grundskoleservice på telefon 031-365 09 60 eller e-post grundskola@grundskola.goteborg.se

Kommer ni skicka ut en påminnelse om betalningen inte inkommer 31:e maj?

Alla fakturor (autogiro, papper och e-fakturor) för maj månad kommer att tas bort och du ska inte betala den fakturan du har nu. Du som vårdnadshavare behöver inte göra något. Grundskoleförvaltningen kommer att skicka ut en ny faktura för maj månad. Du får därför två fakturor med förfallodatum i juni, en för maj och en för juni.

${loading}