Till sidans huvudinnehåll
Publicerad 12 maj 2026

21 rekommendationer - så vill göteborgarna att stadsmiljön ska utvecklas

Deltagarna i medborgarrådet 2026
Deltagarna i Medborgarrådet om en grön tillgänglig stad.
Mer stadsliv vid vattnet, gröna mötesplatser och ”infranatur” för bättre hälsa och luft i innerstaden. Det är några av förslagen som omkring 40 göteborgare arbetat fram i årets medborgarråd. Nu har rekommendationerna lämnats över till politikerna i stadsmiljönämnden.

Göteborgs Stad har för andra gången genomfört ett medborgarråd, en metod där slumpmässigt utvalda invånare får sätta sig in i en fråga och tillsammans ta fram rekommendationer till politikerna. Medborgarrådet är en del av Göteborgs Stads arbete för att stärka demokratin och ge invånare möjlighet till delaktighet och inflytande. 

Årets medborgarråd har fokuserat på frågan: Hur tycker du att vi i Göteborg ska prioritera utrymmet på gator och torg – mellan stadsliv, grönska och trafik? 

Bakgrunden är att Göteborg växer och att fler behov behöver få plats på samma ytor – samtidigt som staden ska bli mer ekologiskt hållbar och nå målet om klimatneutralitet till 2030.  

I lördags 9 maj avslutades medborgarrådet efter fyra träffar och en sista intensiv arbetsdag där rådsmedlemmarna färdigställde sina rekommendationer innan de lämnades över till stadsmiljönämndens presidium. 

Medborgarrådet avslutades i maj 

Under våren fick rådsmedlemmarna ta del av föreläsningar, workshops och samtal om stadsutveckling, trafik, grönska och stadsliv. De diskuterade också hur stadens begränsade ytor ska räcka till när fler behov ska få plats i ett växande Göteborg. 

– Avslutningen på medborgarrådet uppfyllde faktiskt våra förhoppningar om vad den här metoden kan bidra till.  Det märktes hur mycket engagemang och kunskap som byggts upp under arbetets gång, säger Kristina Eberth, planeringsledare på demokrati och medborgarservice och projektledare för årets råd. 

– Det var imponerande att se hur väl deltagarna vägt olika perspektiv mot varandra och kommit fram till gemensamma rekommendationer, fortsätter Malin Östblom, miljöstrateg på stadsmiljöförvaltningen, som ingått i arbetsgruppen bakom medborgarrådet. 

Deltagarna har arbetat fram 21 rekommendationer

Bland de mest populära förslagen finns rekommendationer om att skapa mer stadsliv vid vattnet, sätta älven mer i centrum för stadsutvecklingen och använda infranatur för att förbättra luftkvaliteten och hälsan i innerstaden. Andra rekommendationer handlar om fler naturinspirerade lekplatser, att separera gång- och cykelvägar, en bilfri innerstad och en mer effektiv kollektivtrafik.  

Gemensamt för rekommendationerna är att de handlar om hur Göteborg kan utvecklas till en mer grön, trygg och tillgänglig stad med människors behov i centrum. För att ge plats åt mer grönska, stadsliv och hållbart resande föreslår rådet olika åtgärder för att minska biltrafiken.  

Vill bidra till stadens utveckling 

Efter sina träffar var rådsmedlemmarna tydliga med att de hoppas att förslagen ska tas vidare i stadens fortsatta arbete med stadsutveckling och stadsmiljö. 

Flera beskrev medborgarrådet som både lärorikt och inspirerande och lyfte att arbetet gett en större förståelse för hur komplex stadsutveckling kan vara när många olika behov ska samsas på samma ytor. 

Rådsmedlemmarna betonade värdet av att få diskutera stadens framtid tillsammans med människor från olika delar av Göteborg med olika perspektiv och erfarenheter. Också hur viktigt det är att invånare får möjlighet att vara delaktiga och påverka hur staden utvecklas. 

Följ hela arbetet på webben 

All information om årets medborgarråd finns på Göteborgs stads digitala plattform för medborgarinlytande.  Länk till stadens digitala plattform för medborgarinflytande

Där går det att följa hela processen, ta del av kunskapen och föreläsningarna som rådsmedlemmarna fick under arbetets gång och läsa alla rekommendationer i sin helhet. 

Politikerna tar nu arbetet vidare 

Under sista träffen i medborgarrådet lämnade rådsmedlemmarna över rekommendationerna till stadsmiljönämndens presidium. De 21 rekommendationerna ska nu fungera som underlag i stadsmiljönämndens fortsatta arbete med stadsmiljö och stadsutveckling. 

Det här är Göteborgs Stads andra medborgarråd. Det första genomfördes 2024 och handlade om hur göteborgarna kan bli mer delaktiga i stadens miljö- och klimatarbete. 

Ambitionen är att fortsätta utveckla metoden för att ge fler invånare möjlighet att påverka stadens utveckling och stärka dialogen mellan göteborgare och stadens beslutsfattare. 

Mer information

 

${loading}