Till sidans huvudinnehåll
Publicerad 21 maj 2026

Låt barnen ta sig fram - på egna ben!

Låt barnen ta sig fram - på egna ben!
På egna ben är en utmaning där elever i årskurs 4-6 samlar poäng genom att ta sig till skolan utan bil.

Tänk om fler barn i Göteborg gick, cyklade eller åkte kollektivt till skolan varje dag. Det skulle innebära mindre biltrafik runt skolor, tryggare vägar och - viktigast av allt - barn som rör sig mer, mår bättre och blir mer självständiga.

På egna ben är en utmaning för elever i årskurs 4–6 som handlar om att ta sig till skolan genom att cykla, gå eller åka kollektivt och skippa de ofta korta bilresorna.

Under veckorna 37-41 får eleverna poäng varje gång de går, cyklar eller åker kollektivt. De lär sig samtidigt om hälsa, trafiksäkerhet och klimat på ett roligt och engagerande sätt. Det finns fina priser att vinna för de mest aktiva klasserna.

Anmälan är öppen till den 20 augusti. Tipsa din skola eller barnets lärare om att gå in på paegnaben.se.

Göteborgs Stad deltar i satsningen På egna ben, som genomförs i samarbete med Västtrafik.

${loading}