Beslut om bygglov för första byggnaden inom Sahlgrenska Life
Bygglovet gäller en sjukhusbyggnad med akutsjukvård, två helikopterplattor, laboratorier och forskningslokaler samt två komplementbyggnader för teknik.
I bygglovet ingår återbruk av byggnadsdelar från tidigare bebyggelse där delar av det rivna Per Dubbshusets unika entréfasad ska byggas upp på nytt och placeras i den publika entréhallen. En annan del som återbrukas är naturstenssocklar av Fjäråsgnejs från det rivna öron-, näsa- och halshuset används som fasadsten på en av teknikbyggnaderna.
- Byggnaden kommer skapa ett nytt entrémotiv till området och en ny årsring läggas till. Det är en stor byggnad så den är utformad med hög detaljeringsgrad och med stabil tyngd i de nedre våningarna genom sittbänkar, granitsockel och kraftiga tegelbågar, säger Helen Thomasson, bygglovshandläggare,
Den nya byggnaden samspelar med Sahlgrenskaområdets befintliga byggnader genom det röda teglet som följer med hela byggnaden uppåt och kompletteras med grön keramik.
Beslut togs på stadsbyggnadsnämnden 21 april.