Vår förskola


Vi är en nybyggd förskola för 190 barn fördelat på fem arbetslag. I varje arbetslag arbetar 6 pedagoger tillsammans i team. Förskolan ligger i ett lummigt och naturskönt område med både skog, park och hav inpå knutarna.

Förskolan är byggd med hållbar utveckling i fokus. Vi har solceller, gräs på taket och odlingslådor för barnen. Förskolan kommer lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor och vi kommer försöka ha ett ekologiskt förhållningssätt som präglar vår verksamhet. Vi kommer sträva emot att etablera grön flagg på förskolan.

Vår stora lekgård med varierade miljöer bjuder in till rörelse, skapande, konstruktion, fantasi. 

Vår vision

Förskolan vilar på demokratins grund.

Barn och pedagoger skapar verksamheten och miljön tillsammans utifrån ett demokratiskt och likvärdigt förhållningssätt. För oss är det viktigt att främja delaktighet, inflytande, samspel och empati.

Vistelsen på förskolan ska vara trygg, lustfylld och alla ska känna att de är en tillgång.

Genom att främja nyfikenheten vill vi lägga grunden för ett livslångt utforskande och lärande. Vi vill ge barnen möjlighet att lära och uttrycka sig på olika sätt. Fokus ligger på processen snarare än det färdiga resultatet. Vi vill ge erfarenheter som leder till en stark tro på den egna förmågan. 

Hållbar utveckling

Barnen ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur de olika val som människor gör kan bidra till en hållbar utveckling – såväl ekonomisk och social som miljömässig. (Läroplan förskola, Lpfö 18, s. 9)

Vår förskola medverkar till att barnen får ett varsamt förhållningssätt till natur och miljö och förstår sin delaktighet i naturens kretslopp. Barn växer upp med snabba förändringar i sin omvärld. De möter nya människor och nya situationer. De ska också lära sig att samspela och att bidra till en hållbar ekonomisk, social och miljömässig utveckling. Förskolan är viktig för att barnen ska lära sig att möta olika utmaningar och att börja föra varierande resonemang utifrån olika perspektiv.

Vad är Grön Flagg?

På Lilla Skintebovägens förskola har vi ett arbete som strävar mot att etablera Grön flagg. Det kommer troligtvis ta ett tag att få arbetet integrerat i det vardagliga arbetet, men ett steg i taget så är vi snart där. Detta innebär att vi kommer att arbeta särskilt inom ett fokusområde per år till exempel

  • Livsstil och hälsa
  • Närmiljö
  • Konsumtion
  • Vattenresurser
  • Klimat och energi
  • Kretslopp

Verktyget Grön Flagg ger barn och unga fantastiska förutsättningar att arbeta aktivt med hållbar utveckling på ett roligt och engagerande sätt. Grön Flagg innebär att alla blir delaktiga i hållbarhetsarbetet – samtidigt som vi jobbar mot mål och riktlinjer i läroplanen. Grunden i Grön Flagg är inflytande – allt arbete inom Grön Flagg utgår från barnens idéer och nyfikenhet.

Utemiljö

Gården utmanar i leken och är anpassad utifrån antal barn på förskolan. Den används som pedagogisk lärmiljö av förskolans alla barn under stora delar av dagen. Vi äter gärna mellanmål ute på gården då vädret tillåter.

Barnen sover utomhus

De barn som behöver sova under dagen på förskolan sover utomhus i sina egna vagnar.

Föräldrainflytande

Vi har en öppen kommunikation  dagligen med vårdnadshavare vid hämtning och lämning. All information och dokumentation sker via vår plattform Hjärntorget. För att  göra vårdnadshavare delaktiga i barnens vardag berättar vi i informationsbrev om aktiviteterna vi har gjort under veckan som gått. Vi dokumenterar barnens lärande med text och bild i varje barns enskilda dokumentationsloggbok, som också finns på Hjärntorget.

Ett till sätt att medverka och påverka är via lokalt brukarråd som efter pandemin kommer att starta upp med möten två gånger per termin. 

En dag på förskolan

En dag på förskolan innehåller lek, lärande och omsorg. Genom att organisera dagen efter barnens behov och intressen, varvas aktiviteter, lek och utomhusvistelse. Varje team delar upp barnen i tre mindre grupper största delen under dagen, klockan 9-15, för att skapa lugn och koncentration i såväl lek som lärande. Till varje mindre grupp är två pedagoger knutna, för att skapa trygghet och kontinuitet i barnens lärandesituationer. Vi är utomhus i alla väder.

Vår pedagogiska miljö är i ständig förändring och anpassas utifrån det som barnen just nu visar intresse för, de utmaningar som barnen har samt de projekt vi arbetar med. I alla team finns möjlighet till skapande aktiviteter till exempel måla, klistra, klippa och andra estetiska aktiviteter.

Organisation

Varje team består av sex pedagoger, varav 3 barnskötare/förskoleassistenter och 3 förskollärare. De är erfarna pedagoger med stor kompetens. Förskollärarna har det pedagogiska ansvaret men arbetslaget tillsammans ansvarar för att det pedagogiska uppdraget genomförs med god kvalitet.

För oss som arbetar på förskolan är det viktigt att förskolans verksamhet är rolig, trygg och lärorik. Den ska också vara fylld med lek och lust med planerade aktiviteter både inomhus och utomhus för att stimulera barns språk, inlevelseförmåga och motorik. Genom att mångsidigt utveckla barnens sätt att utrycka sig på, det vill säga olika språkformer, stimulerar vi deras tanke-, fantasi- och föreställningsvärld.

Om förskolan

Förskolan strävar mot målet giftfri förskola vilket innebär att vi omedelbart sorterar bort ej miljömärkta produkter.

Genom KULF – kultur i förskolan, får vi ta del av olika kulturarrangemang till exempel teater och dansföreställningar.

Förskolan har två kockar som lagar vår mat. Vi satsar mycket på bra varor och att laga mat från grunden. När vädret tillåter äter vi gärna mellanmål utomhus, året om. Frukost, lunch och mellanmål serveras i vår matsal.

Bilder




Fotograf samtliga bilder: Anders Lindroth