Till sidans huvudinnehåll

Restid och samplanering


Varje färdtjänstresa är unik eftersom den samplaneras efter flera personers behov. Precis som i den allmänna kollektivtrafiken reser du tillsammans med andra.

Så lång tid får resan ta

En färdtjänstresa får ta ungefär dubbelt så lång tid som samma resa hade tagit om man hade kört raka vägen. Korta sträckor får ta mer än dubbla tiden. Samma sträcka kan också ta olika lång tid beroende på till exempel väglag och om det är mycket trafik, vägarbeten och köer. Utöver den tid som själva resan tar får man också räkna med lite extra tid vid hämtning och lämning. Om du behöver hjälp till och från porten eller hjälp med trappklättrare räknas tiden det tar inte heller in i restiden.

För att så många färdtjänstresenärer som möjligt ska kunna åka när de vill måste varje resa planeras så effektivt det bara går. Resorna planeras därför utifrån tid och inte geografi.

Karta som visar hur en färdtjänstresa kan se ut med olika stopp på vägen.

Så här kan en resa från Högsbo till Angered se ut. 1, Resenären hämtas upp i Högsbo. 2, Föraren kör till Biskopsgården och hämtar upp en annan resenär som ska till centrum. 3, Den andra resenären lämnas av i centrum. 4, Färdtjänstresan går vidare till Angered.

Säg till om du har en tid att passa

Om du har en tid som du måste vara framme beräknar vi resan utefter det. Ring i god tid, minst två timmar i förväg, och berätta när du beställer att du måste vara framme en speciell tid. Du får då en hämtningstid som kan verka tidig, men vi behöver ha marginaler för att kunna garantera dig att komma fram i tid.

Om du ska besöka en grav

Eftersom alla färdtjänstresor samplaneras går det inte att uträtta ärenden och fortsätta resan i samma fordon. Men det finns ett undantag och det är om du ska besöka en kyrkogård eller annan gravplats en kort stund. Då ordnar vi så att bilen eller bussen väntar på dig. Bilen eller bussen kan vänta i max 10 minuter.

Kontakta serviceresors kundservice

Har du synpunkter eller frågor kring färdtjänst så kan du kontakta serviceresors kundservice.

Öppettider

Telefon och e-post

Telefon
031-368 25 50
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Postadress

Box 2403
403 16 Göteborg

${loading}