Till sidans huvudinnehåll

Ansök om serveringstillstånd för restaurang


Om du ska servera alkohol på en restaurang, bar eller liknande behöver du ett serveringstillstånd som gäller tills vidare, ett så kallat stadigvarande serveringstillstånd till allmänheten.

Vem kan söka?

Du ansöker om serveringstillstånd i din juridiska person, till exempel ett aktiebolag eller ett handelsbolag. Du kan också ansöka om tillstånd i din enskilda firma eller som förening.

Du ska visa att du är lämplig

I alkohollagen ställs många och tydliga krav på dig som söker serveringstillstånd. Du måste visa att du är lämplig att servera alkohol. Lämplig betyder bland annat att du sköter din ekonomi, inte har ett brottsligt förflutet och att du kan visa att du har tillräckliga kunskaper i alkohollagen.

Så här gör du för att ansöka om serveringstillstånd

  1. 1

    Läs det här innan du ansöker

    På sidan Så går det till att söka serveringstillstånd får du en överblick över hur ansökningsprocessen går till och vad du behöver tänka igenom och förbereda. Ju bättre du förbereder din ansökan, desto snabbare får du ett beslut.

    Läs också sidorna Kunskapsprov och Riktlinjer för alkoholservering samt försäljning av folköl för att se vad som krävs av dig som ansvarig.

  2. 2

    Sök i god tid och skicka med alla handlingar

    En ansökan om serveringstillstånd tar i genomsnitt fyra månader. Alla ärenden är olika och därför kan vi inte på förhand säga hur lång tid just ditt ärende kommer att ta.

    Detta kan du göra för att vår handläggning ska ta gå så fort som möjligt:

    • Förbered dig genom att läsa på vilka handlingar som du behöver skicka med,
    • Ta fram handlingarna så att du kan skicka med dem när du fyller i ansökan,
    • Ansök i god tid!
  3. 3

    Förbered bilagorna

    Förbered dig genom att ta fram de handlingar som krävs. Du kan bifoga dem som bilagor i e-tjänsten. Vilka handlingar det gäller ser du på sidan Handlingar som krävs för att ansöka om serveringstillstånd

  4. 4

    Fyll i ansökan

    Ansök på webben

    Du kan använda e-tjänsten Ansökan om serveringstillstånd med eller utan e-legitimation.

    I e-tjänsten kan du välja bland flera olika serveringstillstånd. Välj då alternativet Stadigvarande tillstånd.

    Var noggrann när du fyller i formuläret. Kontrollera att du fyllt i allt rätt innan du skickar in det.

    Ansökan om serveringstillstånd

    Behöver du blankett istället?

    Behöver du ansöka via blankett, hör av dig till miljöförvaltningen via e-post: miljoforvaltningen@miljo.goteborg.se

  5. 5

    När du skickat in din ansökan

    När du skickat in formuläret får du en bekräftelse på att din ansökan registrerats hos kommunens tillståndsenhet. Därefter får du reda på vilken handläggare du får. Handläggaren utreder din ansökan för att se om du uppfyller de krav som finns för att få tillståndet, och tar kontakt med dig om det behövs kompletteringar.

    Faktura på avgiften

    Du kommer även att få en faktura på den avgift du ska betala för att kommunen handlägger ditt ärende. På sidan Avgifter för serveringstillstånd kan du se vad det kostar att ansöka om olika sorters serveringstillstånd, ändra i ett tillstånd och göra kunskapsprov. Oftast betalar du som har serveringstillstånd även en tillsynsavgift varje år.

    Här kan du läsa mer om vad som händer efter ansökan: 
    Så går det till att söka serveringstillstånd

  6. 6

    Hur länge gäller tillståndet?

    När du fått ett serveringstillstånd gäller det så länge som verksamheten uppfyller lagar, krav och regler för alkoholservering. 

    • Ett serveringstillstånd gäller bara för dig som har fått det och för den lokal som står i beslutet.
    • Om verksamheten upphör eller flyttar gäller inte tillståndet längre.
    • Om ägarförhållandena i bolaget förändras måste du anmäla det till tillståndsenheten.

Kontakta tillståndsenheten

Har du synpunkter eller frågor kring det här serveringstillståndet? Kontakta tillståndsenheten på miljöförvaltningen via telefon eller genom att boka ett möte med din handläggare.

Telefon och e-post

Telefon
031-365 00 00 (Göteborgs Stads kontaktcenter)
Kontaktformulär

Ställ en fråga eller lämna en synpunkt.

Fyll i din e-postadress om du vill ha svar.
Ställ en fråga eller lämna en synpunkt. Beskriv ditt ärende så detaljerat som möjligt. Max 5000 tecken.
Göteborgs Stad behandlar dina personuppgifter i enlighet med bestämmelserna i dataskyddsförordningen, DSF. För mer information, se Så här behandlar kommunen dina personuppgifter.

Besöksadress

Karl Johansgatan 23

[{ "type":"Feature", "geometry":{ "type":"Point", "coordinates":[11.92664117990286,57.69694913471715] }, "properties":{ "title":"Serveringstillstånd/ Tillståndsenheten", "content":"Karl Johansgatan 23" } }]

Postadress

Box 7012
402 31 Göteborg

${loading}