Konsumentinformation om resor

Vare sig du reser på egen hand eller med en researrangör gör du klokt i att ta reda på vilka villkor som gäller för din resa. Genom att ta del av råden på denna sida har du gjort mycket för att se till att din resa blir en så bra upplevelse som möjligt. Här finns också tips och råd från oss på Konsument Göteborg om vad du kan göra om resan inte blev som du tänkt dig.

Behöver jag reseförsäkring och avbeställningsskydd?

När du är ute och reser behöver du en försäkring. Det är viktigt att se till att ditt skydd är anpassat för hur du reser och vad du tänker göra. I den vanliga hemförsäkringen ingår ett reseskydd för resa utomlands, men du kan också teckna reseförsäkringar, både hos researrangören och hos försäkringsbolagen. Du hittar bra information och jämförelser av reseförsäkringar hos Konsumenternas försäkringsbyrå.

Tyvärr kan det hända att du behöver avboka din resa på grund av sjukdom eller andra oväntade händelser. Då är det bra att ha ett avbeställningsskydd. Men se till att du får rätt skydd. Ofta täcker avbeställningsskydd bara avbokning vid närståendes sjukdom och om du då reser med en vän har du inte rätt att avboka om ditt resesällskap skulle drabbas av sjukdom. Du kan läsa mer om avbeställningsskydd på Konsumenternas försäkringsbyrås webbplats.

Är din resa en paketresa?

En paketresa är ett arrangemang där olika tjänster, till exempel resa och övernattning, säljs som ett paket. Det kan bland annat vara en charterresa/all inclusiveresa, ett teaterarrangemang eller en bussresa. Paketreselagen och allmänna resevillkor talar om vad som gäller för dig som resenär. Du kan läsa mer om detta på sidan Paketresor på Hallå konsuments webbplats.

Detta ska du tänka på före resan

  • Kontrollera arrangören innan du bokar en resa. Det finns flera sätt att kolla upp om arrangören är seriös eller inte. Du kan bland annat kontrollera om det finns någon resegaranti för arrangören. Ibland händer det att researrangörer tvingas ställa in eller avbryta en resa. För att du som resenär ska skyddas vid sådana händelser måste researrangörer ställa en säkerhet till Kammarkollegiet. Läs mer på Kammarkollegiets webbsida.
  • Fråga om resmålet och inkvarteringens standard innan du bokar resan. Se till att få eventuella muntliga löften skriftligt. Var även noggrann med att läsa igenom de villkor som finns. När researrangören har bekräftat din beställning och du har betalat anmälningsavgiften är avtalet bindande. Du kan läsa mer om vad du ska tänka på när du bokar en resa på Hallå konsuments webbplats.
  • Om researrangören ändrar i resans innehåll innan avresan kan du som resenär under vissa förutsättningar ha rätt till ersättning enligt paketreselagen. Läs mer om vad du har rätt till på sidan Ändringar före avresa på Hallå konsuments webbplats.
  • Kom ihåg att kontrollera vad som gäller för visum och pass innan resan.

När du är på resande fot

Om resan inte lever upp till vad som utlovats kan du ha rätt att få ersättning från researrangören. Om du är missnöjd med något på resmålet är det viktigt att alltid se till att klaga på plats, så att researrangören får en möjlighet att åtgärda problemet.

Är du missnöjd med din paketresa?

Om du inte är nöjd med din resa, men inte kan komma överens med researrangören så kan du ta kontakt med din konsumentrådgivning. På Hallå konsuments webbplats kan du enkelt söka efter din egen kommuns rådgivning.

Om resan blir avbruten eller inställd på grund av att researrangören till exempel går i konkurs kan du få ersättning från Resegarantinämnden för dina kostnader för resan. Läs mer om hur det går till på Kammarkollegiets webbplats.

Har du rätt till ersättning från researrangören men ni inte kan komma överens, kan du anmäla bolaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Det är en statlig myndighet som fungerar som en kostnadsfri domstol.

Om resan inte är en paketresa

Det har blivit allt vanligare att sätta ihop sin egen resa och boka flyg och boende var för sig. Om du köper en reguljär flygresa gäller inte samma regler som vid paketresor. För reguljära flygresor finns det en djungel av olika biljetter och villkor, som kan vara svåra att förstå.

Detta ska du tänka på före resan

  • Om du ska resa utanför EU så är det bra att kontrollera att det bolag som du vill flyga med inte är svartlistat inom EU. Du kan läsa mer om de förbjudna flygbolagen på Transportstyrelsens webbplats.
  • Undersök vilka avboknings- och ombokningsregler som gäller. På Hallå konsuments webbplats finns det samlat tips om vad du ska tänka på när du av- eller ombokar en flygresa.
  • Ta reda på om det krävs visum till det land du ska resa. Du ansvarar själv för att ha giltigt pass och visum. I vissa länder behövs intyg för att du ska ha rätt till sjukvård. Du kan läsa mer om hur du beställer ett sådant intyg på Försäkringskassans webbplats.
  • Kontrollera alla personuppgifter, datum och tider när du bokar biljetter över Internet eller hos en resebyrå. Om du har fått möjlighet att kontrollera uppgifterna men det ändå blir fel i bokningen så kan det blir dyrt för dig att ändra i biljetten. Om inte resebyrån är skyldigt till felet har de rätt att ta betalt av dig för att hjälpa dig med ändringar. Det är därför bra att själv ta kontakt med flygbolaget för att se om de kan göra ändringen. På Hallå konsuments webbplats kan du läsa mer om vad du kan göra om det blir fel på biljetten.
  • Om du inte kommer iväg på din resa eller blir strandsatt på resmålet så har du inte samma möjligheter att få ersättning som om du hade köpt en paketresa. Om flygbolaget skulle gå i konkurs och du har betalat resan med ett kreditkort kan du få pengarna tillbaka från ditt kortföretag. Det finns också försäkringar som kan skydda mot konkurser. Läs mer om dina rättigheter på Hallå konsuments webbplats.

Är du missnöjd med din flygresa?

Om du inte är nöjd med din resa, men inte kan komma överens med flygbolaget så kan du ta kontakt med din konsumentrådgivning. På Hallå konsuments webbplats kan du enkelt söka efter din egen kommuns rådgivning.

Om du har köpt din biljett av ett företag i ett annat EU-land kan du få hjälp av Konsument Europa. De ger rådgivning och hjälp om du har handlat över landgränserna i EU och något gått snett. På Konsument Europas webbplats kan du läsa mer om hur de kan hjälpa dig.

Har du rätt till ersättning från flygbolaget men ni inte kan komma överens kan du anmäla bolaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Försenat eller inställt flyg

När du reser från ett EU-land, eller med ett flygbolag som är registrerat i något EU-land, har du vissa rättigheter om ditt flyg försenas eller ställs in. Det gäller oavsett om du bokat en paketresa eller flyger reguljärt. Reglerna finns i EU-förordningen 261/2004 som gäller som lag i Sverige och övriga EU-länder.

Du har alltid rätt att få hjälp av flygbolaget

Om det flyg som du är inbokad på drabbas av en försening eller blir inställt har du alltid rätt till en viss assistans från flygbolaget. Du har rätt till återbetalning/ombokning av biljetten, mat, dryck och telefonsamtal. Om det blir aktuellt så ska flygbolaget också stå för övernattning och transport. Du kan läsa mer om din rätt till assistans på Hallå konsuments webbplats.

Du kan ha rätt att få ersättning från flygbolaget

Om ditt flyg är mer än tre timmar försenat, eller om det är inställt, så kan du ha rätt att få ersättning från flygbolaget. Mer information om din rätt till kompensation hittar du på Hallå konsuments webbplats.

Vad gör du om något händer med ditt bagage?

När du flyger har flygbolaget ansvar för det bagage som du checkar in. Om bagaget skadas, försenas eller kommer bort har du rätt att få ersättning från det bolag som transporterat ditt bagage, eller din paketresearrangör. Dessa regler gäller i nästan hela världen genom Montrealkonventionen.

Mitt bagage skadades

Flygbolaget ansvarar för allt bagage som du checkat in och som är tillåtet att ta med enligt flygbolagets villkor. Mer information om när du har rätt till ersättning hittar du på sidan Skadat bagage på Hallå konsuments webbplats.

Mitt bagage blev försenat

Om ditt bagage inte kommer fram i tid ska du anmäla det omedelbart i bagageutlämningen på flygplatsen med en så kallad PIR-rapport (Property Irregularity Report). Du kan ha rätt till ersättning för till exempel kläder som du måste köpa under tiden som du väntar på bagaget. Läs mer om när du har rätt till ersättning på sidan Försenat bagage på Hallå konsuments webbplats.

Mitt bagage försvann

Om ditt bagage inte har kommit fram inom 21 dagar efter det att det skulle ha anlänt så har du rätt till ersättning för vad bagaget var värt. Detsamma gäller om bolaget erkänner att ditt bagage är försvunnet. Det finns mer information om när du kan få ersättning för försvunnet bagage på Förlorat bagage på Hallå konsuments webbplats.

Du hittar även information om dina rättigheter som konsument på webbsidan www.konsumentfragor.goteborg.se

Kontakta konsumentrådgvningen

  • Telefonnummer031-368 08 00
  • Telefontidermån-tor 9-12
  • Fax031-368 08 48
  • BesöksadressEkelundsgatan 1
  • Besökstider Mån-tors 9-12
  • PostadressBox 11364404 28 Göteborg
Fler kontaktuppgifter och karta