Anmäl förändringar i din verksamhet eller ditt bolag
När verksamheten förändras är det ditt ansvar som tillståndshavare att anmäla det till tillståndsenheten.
Om du som tillståndshavare inte själv anmäler väsentliga förändringar i verksamheten anses det vara en brist enligt alkohollagen. En sådan brist kan leda till att tillståndsenheten ifrågasätter ditt tillstånd.
Anmäl nya personer i bolaget
Du ska alltid anmäla till tillståndsenheten om det kommer in nya personer i bolaget. Det beror på att alla personer som har ett betydande inflytande i bolaget eller verksamheten måste prövas av tillståndsenheten. Det kan gälla till exempel firmatecknare, VD, aktieägare eller finansiärer.
Du kan behöva skicka med flera dokument till din anmälan. I anvisningarna finns en checklista som du kan använda dig av för att se till att du har alla dokument och blanketter färdiga att skickas in tillsammans med din anmälan.
Ansök om ändring i din verksamhet
- Om du exempelvis vill ändra dina serveringstider eller förändra din serveringslokal till ytan, till exempel bygga om, behöver du ansöka om det.
- Läs i dokumentet Anvisning till ansökan om ändring i gällande serveringstillstånd om vad du behöver skicka in.
- För att ansöka använder du blankett A.
Så här gör du
Läs anvisningarna:
Anvisning till anmälan om förändringar i ägande
Anvisning till ansökan om ändring i gällande serveringstillstånd
Fyll i blanketterna:
Blankett A - ansökan / ändring serveringstillstånd
Blankett F - anmälan om förändringar i ägande
Blankett H - finansieringsplan vid ändrade ägarförhållanden
Blankett J - kunskaper i alkohollagen
Skicka in blanketten till miljoforvaltningen@miljo.goteborg.se
Kontakta tillståndsenheten
Har du synpunkter eller frågor kring att anmäla förändringar? Kontakta tillståndsenheten på miljöförvaltningen via telefon eller genom att boka ett möte med din handläggare.
Besöksadress
Karl Johansgatan 23
Postadress
Box 7012
402 31 Göteborg